De Vrijopnaam-app is beschikbaar als webapp. Een nieuwe technologie, waarbij je een snelkoppeling maakt naar de Vrijopnaam-app op het startscherm van je telefoon, tablet of computer. In twee stappen:

1. Typ vrijopnaam.app in je browser
2. Zet op je beginscherm en klaar ben je.

Voor iOS

Let op: dit werkt alleen in Safari

Schermafbeelding-2019-11-28-om-17-18-47.png

Voor Android

1603465811_how-to-snelkoppeling-Vrijopnaam-app-voor-Android-apparaat.jpg

Staat jouw slimme vraag er niet tussen, we ontvangen deze slimme vraag graag.

Slimme vragen over de Vrijopnaam-app

Read all questions

Ja natuurlijk! Typ vrijopnaam.app in je browser en meld je aan met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Jouw meterstanden ontvangen wij van de netbeheerder. Het kan soms voorkomen dat hier een aantal dagen vertraging in zit waardoor wij de data niet direct kunnen tonen. Als je langer dan 14 dagen geen verbruik ziet, neem dan contact op met ons via klantteam@vrijopnaam.nl of bel 085 30 32 652. Wij zullen dan uitzoeken waarom dit het geval is en het zo snel mogelijk oplossen.

Very good that you have solar panels on your own roof. If you have a smart meter and have given us permission to read it daily, we will show you in the Vrijopnaam app how much power you have returned to the electricity network each day. You can see this in the white bars under 'stroominzicht' (power insight).

NB: if you have panels on your roof, we show in the power overview solely the amount of electricity your panels have delivered back to the grid. This is probably less power than the total output of your solar panels since direct consumption remains unregistered by your meter. You can look up the production data from your inverter to find out the total production by your solar panels.

Je historisch jaarverbruik, genaamd Standaard Jaarverbruik (SJV), krijgen we door van de netbeheerder. Daarnaast kennen we in Nederland generieke profielen die per dag (en per uur) aangeven hoeveel stroom en gas een gemiddelde consument verbruikt. Natuurlijk klopt dit nooit precies voor jouw situatie. Het is daarom slechts een indicatie.

This indicates the average outdoor temperature of the day or month measured in De Bilt by KNMI, the Dutch meteorological institute.

We first determine the actual costs of your energy consumption based on meter readings and applicable tariffs. We extrapolate these actual costs for the entire annual period. We take seasonal influences and the expectation for future energy rates into account. We then compare this estimate with your paid and unpaid instalment amounts for the entire year.

This way, we can make a reasonably accurate estimate of whether you will receive money back on the annual statement or will have to pay an additional amount. To make a proper calculation, we need the energy consumption for at least four months. After these four months, you can see the outcome of the 'jaarcheck' (Annual Check) at any time. The information shown in this overview is an indication. This indication becomes increasingly more accurate as you get closer to the next annual statement.

The information shown is an indication. No rights can be derived from it.

To avoid an extra payment, it is important that your actual energy costs in one year remain equal to the total of (12) paid monthly installment amounts. In winter months you may consume more energy compared to summer months, which can sometimes make it difficult to determine whether you are on track. We make an estimation for you in the Vrijopnaam app. Via the 'jaarcheck' (annual check) you will find the forecast for the annual invoice.

Based on (1) the costs up and untill this moment and (2) the expected costs until your next annual invoice, we provide an advice installment amount. The adviced installment amount may change when you consume less (or more) energy or when rates rise (or fall). Therefore, we advise you to check the app regularly and check whether your installment amount still matches your energy costs.

Please note: the information shown is an indication. No rights can be derived from it. If you would like our advice, please call us at 085-30 32 652 or send an e-mail to klantteam@vrijopnaam.nl.

The 'Jaarcheck' (Annual Check) shows an estimate of the costs for the entire year. The final costs are calculated on your annual statement. The Annual Check and the financial overview are meant to prevent surprises on the annual statement. The information shown is indicative. No rights can be derived from it.

The final costs are of course determined by your future energy consumption and the tariffs during the remaining annual period.

Nee. De welkomstpremie wordt niet meegenomen in de Jaarcheck. Uiteraard wordt deze premie wel verrekend op je jaarnota.

Om een Jaarcheck te tonen hebben we het energieverbruik van de eerste vier maanden van een jaarperiode nodig. En je dient uitsluitend over slimme meters te beschikken. Heb je een slimme meter voor bijvoorbeeld elektriciteit maar een conventionele (‘domme’ ) meter voor gas, kunnen we helaas geen Jaarcheck maken. Beide meters dienen ‘slim’ te zijn.

Duurt jouw jaarperiode al meer dan vier maanden en zie je toch geen jaarcheck? Het kan zijn dat je meterstanden niet uitgelezen (kunnen) worden. Neem dan contact met ons op via klantteam@vrijopaam.nl of 085-3032652.

Het kan voorkomen dat het niet lukt om de slimme meterstand aan het einde van een maandperiode op te halen bij de netbeheerder. Het financieel overzicht toont dan het verbruik en de kosten over twee (of meer) maanden en deelt dat door het aantal maanden waar de periode betrekking op heeft. Vandaar dat je in twee of meerdere maanden hetzelfde bedrag (in euro's) ziet in de kolom Verbruik. Je stroom- en eventueel gasverbruik halen we (meestal) per dag op. Dit proces staat los van de data voor de maandperiode. We kunnen daarom wel het aantal kWh (stroom) en m3 (gas) exact tonen.

Voor de fijnproevers: het dagelijks uitlezen van je slimme meter is een ander proces en mogen wij alleen uitvoeren na jouw toestemming. In een uitzonderlijke situatie zou het kunnen zijn dat we alle dagen van de maand je slimme meterstanden hebben kunnen uitlezen, maar toch geen informatie kunnen geven over de gehele maand.

Yes, your own power production with Panelenopnaam is included in the financial amount in the column 'verbruik' (Consumption) in the Vrijopnaam app.

However, the absolute kWh yield from your Panelenopnaam is not processed in the column consumption directly under the financial expression in euro’s. Here we only show the amount of energy taken from the grid (kWh and m3) in the respective month. Unlike in the financial expression, we have not applied net metering here. Neither from Panelenopnaam nor from solar panels on your own roof.

Yes, the solar power production from your own roof is included in the financial overview as visible in the Vrijopnaam app ('Jaarcheck' and 'Financieel overzicht'). The benefit is included in the amount in euros, as you can read in the usage column ('verbruik') in the overview.

However, you will not find the absolute yield in kWh from your rooftop solar panels in this column. Below the financial outcome we only show the amount of energy taken from the grid (kWh and m3) per month. In contrast to the financial expression, we have not applied net metering here. Neither from 'Paneelopnaam' nor from your own rooftop solar panels.

Het overzicht wordt gemaakt op basis van de (maand)meterstanden. Het duurt soms wat langer voordat deze binnen zijn. We ontvangen de bestanden van de netbeheerder. Wanneer het overzicht wordt vernieuwd, is dus afhankelijk van wanneer we de meterstanden ontvangen.

Het kan zijn dat je meterstanden niet uitgelezen (kunnen) worden. Neem dan contact met ons op via klantteam@vrijopaam.nl of 085-3032652.

This is exceptional, but possible. In that case, you probably have (many) solar panels on your own roof and supply much power back to the electricity grid. You receive a compensation for this power and thus get money back. The amount in euro's is therefore negative and you get money back if the settlement would only take place based on this month.

Voor een financieel overzicht dien je over uitsluitend slimme meter(s) te beschikken.

Beschik je over een slimme meter en zie je toch geen verbruikscijfers in het financieel overzicht? Het kan zijn dat je meterstanden niet uitgelezen (kunnen) worden. Neem dan contact met ons op via klantteam@vrijopaam.nl of 085-3032652.

You can easily change your instalment amount via the Vrijopnaam app. To do so, go to 'Jaarchek' (Annual Check). To advise you on a new monthly instalment, we need the usage data of at least four months. That is why it is possible to change your monthly instalment after four months or more via the app.

You can also request a new monthly instalment amount by sending a message to klantteam@vrijopnaam.nl. Would you rather speak to someone for advice? You can reach us by telephone at 085-3032652 from Monday to Friday from 9AM to 5PM.

Chatten of bellen naar 085 - 30 32 652 kan op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur. Mailen kan altijd!