Met de Vrijopnaam web-app heb je altijd inzicht in je energieverbruik. Of je nou wilt checken hoeveel je zonnepanelen opwekken, je termijnbedrag wilt aanpassen of gewoon wilt weten wat je verbruik is – je hebt het allemaal binnen handbereik.

  

Wat is de Vrijopnaam web-app?

De Vrijopnaam web-app is een handige tool waarmee je jouw energiegegevens op één plek kunt bekijken. Zo zie je precies hoeveel stroom en gas je verbruikt, wat je Panelenopnaam opleveren en kun je makkelijk je account beheren.

       

Hoe installeer je de web-app op je apparaat?

Wil je snel toegang tot de webapp zonder telkens je browser te openen? Volg deze stappen om 'm op je startscherm te zetten!

Voor iPhone en iPad (iOS)

  1. Open Safari en ga naar vrijopnaam.app.
  2. Tik op het deelicoon (vierkantje met pijltje omhoog).
  3. Kies "Zet op beginscherm".
  4. Geef de snelkoppeling een naam en tik op "Voeg toe".

Let op: Dit werkt alleen in Safari!

Voor Android

  1. Open je browser en ga naar vrijopnaam.app.
  2. Tik op het menu-icoon (drie puntjes of streepjes).
  3. Selecteer "Toevoegen aan startscherm".
  4. Geef de snelkoppeling een naam en tik op "Toevoegen".

Je kunt de Vrijopnaam-app ook downloaden via de Google Play Store

Voorbeeld mobiele weergave van snelkoppeling maken Vrijopnaam-app op Android telefoon

Slimme vragen over de Vrijopnaam-app

Bekijk alle slimme vragen

Ja natuurlijk! Typ vrijopnaam.app in je browser en meld je aan met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Jouw meterstanden ontvangen wij van de netbeheerder. Het kan soms voorkomen dat hier een aantal dagen vertraging in zit waardoor wij de data niet direct kunnen tonen. Als je langer dan 14 dagen geen verbruik ziet, neem dan contact op met ons via klantteam@vrijopnaam.nl of bel 085 30 32 652. Wij zullen dan uitzoeken waarom dit het geval is en het zo snel mogelijk oplossen.

Goed dat je ook zonnepanelen op je eigen dak hebt. Indien je beschikt over een slimme meter én ons toestemming hebt gegeven deze dagelijks uit te lezen, presenteren wij in de app per dag hoeveel stroom je aan het elektriciteitsnetwerk hebt teruggeleverd. Je ziet dit in de witte staafjes onder stroominzicht.

NB: als je panelen op je dak hebt dan laten we in het stroomoverzicht zien wat je panelen hebben teruggeleverd aan het net. Dit is dus waarschijnlijk lager dan de totale opbrengst van je panelen. We zien niet wat je directe verbruik is geweest omdat dit niet wordt geregistreerd door je slimme meter. Hiervoor kun je de meetgegevens van je omvormer gebruiken.

Je historisch jaarverbruik, genaamd Standaard Jaarverbruik (SJV), krijgen we door van de netbeheerder. Daarnaast kennen we in Nederland generieke profielen die per dag (en per uur) aangeven hoeveel stroom en gas een gemiddelde consument verbruikt. Natuurlijk klopt dit nooit precies voor jouw situatie. Het is daarom slechts een indicatie.

Dit geeft de gemiddelde buitentemperatuur van de dag of maand aan gemeten in de Bilt door het KNMI.

We bepalen eerst je werkelijke energiekosten aan de hand van de meterstanden en geldende energietarieven. Vervolgens kijken we naar de verwachte kosten tot je volgende jaarnota. In deze berekening nemen we je verwachte energieverbruik (op basis van je werkelijke verbruik tot op dat moment en rekening houdend met de seizoenen) en de verwachting voor de toekomstige energietarieven mee. Daarna zetten we deze inschatting af tegen je betaalde en nog te betalen termijnbedragen over de gehele jaarperiode.

Zo kunnen we een schatting maken of je op de jaarnota geld terugkrijgt of misschien moet bijbetalen. Om een goede berekening te kunnen maken, hebben we het energieverbruik van minimaal vier maanden nodig. Na vier maanden kun je daarom de Jaarcheck bekijken. De getoonde informatie in de Jaarcheck is een indicatie (er kunnen geen rechten aan ontleend worden). Deze indicatie wordt steeds nauwkeuriger naarmate je dichter bij de volgende jaarnota komt.

Om een naheffing te voorkomen is het belangrijk dat je werkelijke energiekosten op jaarbasis niet meer zijn dan wat je in twaalf maanden aan termijnbedrag betaalt. In de wintermaanden maak je meer energie op dan in de zomer, waardoor het soms lastig kan zijn te bepalen of je op koers ligt. We helpen een handje door in de Vrijopnaam-app een inschatting voor je te maken. Bij 'Jaarcheck' vind je de verwachting voor de jaarnota.

Op basis van (1) de gemaakte kosten tot nu toe en (2) de verwachte kosten tot je volgende nota geven we een advies termijnbedrag. Het advies kan veranderen wanneer je minder (of meer) energie opgemaakt of wanneer de tarieven stijgen (of dalen). Kijk daarom regelmatig in de app en controleer of jouw termijnbedrag nog past bij je energiekosten. 

Let wel: de getoonde informatie is een indicatie. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Indien je niet zeker bent of graag advies wil, kun je ons bellen op 085-30 32 652. Mailen kan naar klantteam@vrijopnaam.nl.

De Jaarcheck laat een inschatting zien van de kosten over de gehele jaarperiode. De definitieve kosten worden berekend op je jaar- of eindnota. De Jaarcheck en het financieel overzicht dienen als service om een grote verrassing op de jaarnota te voorkomen. De getoonde informatie is een indicatie. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

De definitieve kosten worden uiteraard bepaald door het toekomstige energieverbruik en de tarieven gedurende de resterende jaarperiode.

Nee. De welkomstpremie wordt niet meegenomen in de Jaarcheck. Uiteraard wordt deze premie wel verrekend op je jaarnota.

Om een Jaarcheck te tonen hebben we het energieverbruik van de eerste vier maanden van een jaarperiode nodig. En je dient uitsluitend over slimme meters te beschikken. Heb je een slimme meter voor bijvoorbeeld elektriciteit maar een conventionele (‘domme’ ) meter voor gas, kunnen we helaas geen Jaarcheck maken. Beide meters dienen ‘slim’ te zijn.

Duurt jouw jaarperiode al meer dan vier maanden en zie je toch geen jaarcheck? Het kan zijn dat je meterstanden niet uitgelezen (kunnen) worden. Neem dan contact met ons op via klantteam@vrijopaam.nl of 085-3032652.

Het kan voorkomen dat het niet lukt om de slimme meterstand aan het einde van een maandperiode op te halen bij de netbeheerder. Het financieel overzicht toont dan het verbruik en de kosten over twee (of meer) maanden en deelt dat door het aantal maanden waar de periode betrekking op heeft. Vandaar dat je in twee of meerdere maanden hetzelfde bedrag (in euro's) ziet in de kolom Verbruik. Je stroom- en eventueel gasverbruik halen we (meestal) per dag op. Dit proces staat los van de data voor de maandperiode. We kunnen daarom wel het aantal kWh (stroom) en m3 (gas) exact tonen.

Voor de fijnproevers: het dagelijks uitlezen van je slimme meter is een ander proces en mogen wij alleen uitvoeren na jouw toestemming. In een uitzonderlijke situatie zou het kunnen zijn dat we alle dagen van de maand je slimme meterstanden hebben kunnen uitlezen, maar toch geen informatie kunnen geven over de gehele maand.

Ja, de stroom die je opwekt met je Panelenopnaam vind je terug in de Vrijopnaam-app onder de jaarcheck. Bij 'gemaakte kosten' en 'verwachte kosten voor de resterende notaperiode' staat 'Stroom opgewekt met Paneelopnaam'. Hier vind je het aantal opgewekte kWh en het bijbehorende voordeel in euro's.

Je ziet wat je zelf opwekt met zonnepanelen op eigen dak terug in de Vrijopnaam-app onder ‘stroom inzicht’ en onder de ‘jaarcheck’.

Onder de jaarcheck, bij ‘gemaakte kosten’ en ‘verwachte kosten voor de resterende notaperiode’ vind je ‘Stroom opgewekt met zonnepanelen op eigen dak’. Hier vind je het aantal opgewekte kWh en het bijbehorende bedrag in euro’s.

Let op: je ziet hier alleen het aantal kWh dat teruggeleverd is aan het net. Een deel van je stroomopbrengst verbruik je achter de meter (gelijktijdig verbruik) en wordt niet geregistreerd door de meter. Het aantal absolute opgewekte kWh van je zonnepanelen kun je inzien via de gegevens van je omvormer.

Het overzicht wordt gemaakt op basis van de (maand)meterstanden. Het duurt soms wat langer voordat deze binnen zijn. We ontvangen de bestanden van de netbeheerder. Wanneer het overzicht wordt vernieuwd, is dus afhankelijk van wanneer we de meterstanden ontvangen.

Het kan zijn dat je meterstanden niet uitgelezen (kunnen) worden. Neem dan contact met ons op via klantteam@vrijopaam.nl of 085-3032652.

Je termijnbedrag is eenvoudig te wijzigen via de Vrijopnaam-app. Ga daarvoor naar Jaarcheck.

Wil je advies over je termijnbedrag? Neem dan contact op met ons klantteam via klantteam@vrijopnaam.nl. Je kunt ook een WhatsApp of chatbericht sturen. Wil je liever iemand spreken voor advies? Je kan ons bereiken op 085 30 32 652 van maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur.

Chatten of bellen naar 085 - 30 32 652 kan op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur. Mailen kan altijd!