Ja, ik ben een energieleverancier

Bas Wijnen, oprichter en directeur Vrijopnaam

Als consultant was ik wel wat gewend. Zwijgende blikken, duidelijke lichaamstaal. ‘Dus jij weet het beter.’ 1 – 0 achter bij binnenkomst, op zijn minst. De lessen van tien jaar advieservaring had ik goed in mijn achterhoofd bij de start van een nieuw energiebedrijf. Waarom ben je er en wat wil je bereiken? Vertel een eerlijk en compleet verhaal.

Wij zijn nu bijna een jaar verder. Ons succes is het succes van een goed netwerk van ondernemende bedrijven en enthousiaste relaties, die geloven in de zon. De missie van Vrijopnaam spreekt aan: iedereen kan eenvoudig zijn eigen zonne-energie opwekken en zo bijdragen aan een duurzaam Nederland.

De introductie van Vrijopnaam leverde mooie koppen op: Stroom opwekken op andermans dak (Vereniging Eigen Huis). Ook zonder dak profiteren van zonne-energie (Volkskrant). Zonne-energie voor ‘daklozen’ (Trouw). Maar ook kritieken en ongezouten meningen. “Je verhaal is te compleet, te eerlijk.” Mensen willen niet alles weten, maar een goede deal. Wat nu?

Onze uitdaging zit ‘m vooral in de geloofwaardigheid van de verteller. Een goed gesprek met een bewuste consument over zonne-energie en verduurzaming van Nederland eindigt regelmatig met “… maar jij bent een energieleverancier!” Het lijkt wel een scheldwoord. Het klinkt als een mengeling van verbazing en beschuldiging.

Ken je het boek Verwaarloosde organisaties van Joost Kampen? Hij beschrijft mooi hoe managers en medewerkers reageren als ze te lang verwaarloosd worden: “Cynisch, onverschillig, oneerlijk en ze keren zich innerlijk af van de zaak.” Ik zie parallellen met hoe consumenten reageren op hun energieleverancier.

Tureluurs van alle welkompremies en actietarieven. Bedrogen door groengewassen grijze stroom. Verrast door stiekeme verhoging van je maandbedrag na het eerste jaar of een onbegrijpelijke jaarafrekening. Chocoladeletters in de krant reppen over sluiting van kolencentrales en subsidiepotten van 12 miljard euro. Wie kan en wil dit begrijpen?

Dus haakt de consument af. Hij kijkt alleen nog naar de prijs. Ieder jaar overstappen lijkt de verstandigste keus. Waar een energieleverancier voor staat en gaat lijkt niet relevant. Prijsvergelijkingssites en inkoopcollectieven zijn de grote winnaars. De verliezers, dat zijn wij. Consumenten en de wereld.

De leefbaarheid van onze wereld en onze voorspoed hangt af van ons succes in energiebesparing, duurzame opwekking en slimme energienetwerken. Energie bepaalt onze toekomst. En onze (on)afhankelijkheid van fossiele brandstof producerende landen als Rusland en het Midden-Oosten. Of je nu wilt of niet. Je kunt je ogen sluiten maar dat verandert niets.

Kijk naar het initiatief van de Klimaatgesprekken. Klimaatverandering heeft voor een groot deel te maken met onze keuzes en gedrag. Daarin sta je niet alleen. Klimaatvriendelijker (samen)leven als nieuwe lifestyle. Niet omdat het moet, maar omdat het inspireert, verbindt en beter is. Voor jou, voor ons, voor de wereld.

En voor je energie thuis? Kies voor duurzame energie uit Nederland. En mocht je een (klein) bedrag beschikbaar hebben, kies voor investeren in een zonnepark. Zo maak jij een verschil. Gelukkig. Steeds meer Nederlanders geloven in de zon.

Maar ja, ik ben een energieleverancier.

Copyright © 2016-2018 vrijopnaam