Netbeheerders stoppen met registratie van dubbeltarief bij traditionele elektriciteitsmeters

Vanaf 1 juli 2021 kun je geen gebruik meer maken van een dubbeltarief bij een conventionele meter

Dinsdag 23 maart 2021

De regionale netbeheerders stoppen per 1 juli dit jaar met het uitzenden van het toonfrequentsignaal (TF-signaal). Dit TF-signaal zorgt ervoor dat traditionele elektriciteitsmeters tussen normaal- en daltarief schakelen. Het energienet digitaliseert en daarom hebben de netbeheerders besloten dit verouderde systeem uit te faseren. Heb je thuis een slimme meter, dan verandert er niets. Heb je een traditionele meter (conventioneel) in huis? Lees dan even verder!

Het toonfrequentsignaal

Het signaal, dat op vaste tijden via het stroomnet verstuurd wordt, zorgt er onder meer voor dat energiemeters tussen dag- en nachttarief schakelen. Nu het energienet steeds verder digitaliseert en energiemeters een ingebouwde klok hebben, is het signaal steeds minder nodig. Daarom is besloten het verouderde systeem niet te vervangen.

Dubbel tarief behouden? Je kan kiezen voor een op afstand uitleesbare meter of digitale meter.

Mocht je nog geen slimme meter hebben, maar wel je wel het dubbeltarief wilt behouden dan kun je contact opnemen met je netbeheerder. De netbeheerder kan een op afstand uitleesbare meter of digitale meter bij je thuis plaatsen. De traditionele meter wordt vervangen en je behoudt de keuze voor dubbeltarief.

Enkeltarief vanaf 1 juli 2021.

Heb je geen slimme meter, maar wel een contract met dubbeltarief, dan wordt dat per 1 juli automatisch omgezet naar enkeltarief. Je hoeft daar zelf niets voor te doen. Alle gebruikte tarieven kan je terugvinden in de Vrijopnaam-app onder ‘Contractgegevens’. De voorwaarden van je stroomcontract blijven gelijk.

Wat kun je doen als je een conventionele meter in huis hebt?

  • Vind je het geen probleem om van dubbeltarief over te gaan naar enkeltarief dan hoef je niets te doen.
  • Wil je niet overgaan naar een enkeltarief dan kun je kiezen voor een op afstand uitleesbare meter of digitale meter. Je kunt zo’n vervanging van je meter aanvragen bij je netbeheerder.

 

Heb je vragen?

Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder. We zijn per e-mail te bereiken via klantteam@vrijopnaam.nl, of telefonisch op 085-3032 652 (van maandag t/m vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur).

Meer informatie over het toonfrequentsignaal lees je hier.