Alle slimme vragen over de Vrijopnaam webapp op een rij!

ALGEMEEN

Hoe kan ik de Vrijopnaam-app op mijn smartphone zetten?
De Vrijopnaam-app is beschikbaar als webapp. Een nieuwe technologie, waarbij je een snelkoppeling maakt naar de Vrijopnaam-app op het startscherm van je telefoon, tablet of computer. In twee stappen:
(1) Typ vrijopnaam.app in je browser
(2) Zet op je beginscherm en klaar ben je.

Voor iOS

Voor Android

Kan ik de ‘Vrijopnaam-app’ ook op de computer bekijken?
Ja natuurlijk! Typ vrijopnaam.app in je browser en meld je aan met je gebruikersnaam en wachtwoord.

STROOM- EN GASINZICHT

Je hebt een slimme meter!
Ik heb een slimme meter maar zie mijn werkelijk verbruik niet, wat moet ik doen?
Heb je wel een slimme meter maar ons nog geen toestemming gegeven, stuur ons een e-mail met je toestemming. Let op: indien je de netbeheerder opdracht hebt gegeven je slimme meter ‘uit te zetten’, kunnen wij nooit de data ophalen.

Waarom mis ik soms dagen inzicht in mijn stroom en/of gasverbruik?
Jouw meterstanden ontvangen wij van de netbeheerder. Het kan soms voorkomen dat hier een aantal dagen vertraging in zit waardoor wij de data niet direct kunnen tonen. Als je langer dan 14 dagen geen verbruik ziet, neem dan contact op met ons via klantteam@vrijopnaam.nl of bel 085 30 32 652. Wij zullen dan uitzoeken waarom dit het geval is en het zo snel mogelijk oplossen.

Bij wie moet ik zijn als ik problemen heb met mijn slimme meter?
Als je denkt problemen te hebben met jouw slimme meter is het verstandig om contact op te nemen met jouw regionale netbeheerder. Weet je niet wie de netbeheerder in jouw regio is, raadpleeg dan hier het EAN-codeboek.

Ik heb zonnepalen op mijn eigen dak, hoe stellen jullie mijn teruglevering van stroom vast?
Goed dat je ook zonnepanelen op je eigen dak hebt. Indien je beschikt over een slimme meter én ons toestemming hebt gegeven deze dagelijks uit te lezen, presenteren wij per dag hoeveel stroom je aan het electriciteitsnetwerk hebt teruggeleverd. Je ziet dit in de witte staafjes onder stroominzicht.

NB: als je panelen op je dak hebt dan laten we in het stroom overzicht zien wat je panelen hebben teruggeleverd aan het net. Dit is dus waarschijnlijk lager dan de totale opbrengst van je panelen. We zien niet wat je directe verbruik is geweest omdat dit niet wordt geregistreerd door je slimme meter. Hiervoor kun je de meetgegevens van je omvormer gebruiken.

Waarom zie ik mijn werkelijk gasverbruik (pas) vanaf 18 augustus 2019?
Voor bestaande klanten: we halen de slimme meterstanden van je gasverbruik vanaf 18 augustus dit jaar op. We hebben geen informatie over de periode hiervoor. Dit kan (helaas) niet worden hersteld.
Voor nieuwe klanten: je ziet je stroom- en gasinzicht vanaf de datum dat we je energie leveren.

Je hebt een conventionele meter!
Hoe stellen jullie mijn geschatte (geprofileerde) stroom- en gasverbruik vast?
Je historisch jaarverbruik, genaamd Standaard Jaarverbruik, krijgen we door van de netbeheerder. Daarnaast kennen we in Nederland generieke profielen die per dag (en per uur zelfs) aangeven hoeveel stroom en gas een gemiddelde consument verbruikt. Natuurlijk klopt dit nooit precies voor jouw situatie. Het is daarom slechts een indicatie.

Wat betekenen de graden op de pagina gasinzicht in de webapp?
Dit geeft de gemiddelde buitentemperatuur van de dag of maand aan gemeten in de Bilt door het KNMI.

JAARCHECK

Hoe berekenen jullie de uitkomst van de Jaarcheck?
We bepalen eerst je werkelijke kosten van je energieverbruik aan de hand van de meterstanden en geldende energietarieven. Deze werkelijke kosten extrapoleren we voor de gehele jaarperiode. Vervolgens zetten we deze inschatting af tegen je betaalde en nog te betalen termijnbedragen over de gehele jaarperiode. De getoonde informatie is een indicatie. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Zo kunnen we een redelijk nauwkeurige schatting maken of je op de jaarnota geld terugkrijgt of misschien moet bijbetalen. Om een goede berekening te kunnen maken, hebben we het energieverbruik van minimaal drie maanden nodig. Na drie maanden kun je daarom de Jaarcheck bekijken. De getoonde informatie in de Jaarcheck is een indicatie. Deze indicatie wordt steeds nauwkeuriger naarmate je dichter bij de volgende jaarnota komt.

Hoe zorg ik ervoor dat ik geen naheffing krijg op de jaarnota?
Om een naheffing te voorkomen is het belangrijk dat je werkelijke energiekosten gelijk blijven aan het maandbudget. Zijn de werkelijke kosten hoger? Verhoog dan je termijnbedrag om een naheffing te voorkomen. Let wel: de getoonde informatie is een indicatie. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Je ziet je werkelijke kosten in de Vrijopnaam-app bij de Jaarcheck in het financieel overzicht. Indien je niet zeker bent of graag advies wil, kun je ons bellen op 085-3032652.

Waarom zie ik niet exact wat ik bij moet betalen of terugkrijg?
De Jaarcheck laat een inschatting zien van de kosten over de gehele jaarperiode. De definitieve kosten worden berekend op je jaar- of eindnota. De Jaarcheck en het financieel overzicht dienen als service om een grote verrassing op de jaarnota te voorkomen. De getoonde informatie is een indicatie. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

De definitieve kosten worden uiteraard bepaald door het toekomstige energieverbruik en de tarieven gedurende de resterende jaarperiode.

Is een eventuele welkomstpremie meegenomen in de Jaarcheck?
Nee. De welkomstpremie wordt niet meegenomen in de Jaarcheck. Uiteraard wordt deze premie wel verrekend op je jaarnota.

Waarom zie ik geen Jaarcheck?
Om een Jaarcheck te tonen hebben we het energieverbruik van de eerste drie maanden van een jaarperiode nodig. En je dient uitsluitend over slimme meters te beschikken. Heb je een slimme meter voor bijvoorbeeld elektriciteit maar een conventionele (‘domme’ ) meter voor gas, kunnen we helaas geen Jaarcheck maken. Beide meters dienen ‘slim’ te zijn.

Duurt jouw jaarperiode al meer dan drie maanden en zie je toch geen jaarcheck? Het kan zijn dat je meterstanden niet uitgelezen (kunnen) worden. Neem dan contact met ons op via klantteam@vrijopaam.nl of 085-3032652

FINANCIEEL OVERZICHT

Waarom zie ik twee dezelfde bedragen en verschillende verbruikscijfers in twee maanden?
Het kan voorkomen dat het niet lukt om de slimme meterstand aan het einde van een maandperiode op te halen bij de netbeheerder. Het financieel overzicht toont dan het verbruik en de kosten over twee (of meer) maanden en deelt dat door het aantal maanden waar de periode betrekking op heeft. Vandaar dat je in twee of meerdere maanden hetzelfde bedrag (in euro's) ziet in de kolom Verbruik. Je stroom- en eventueel gasverbruik halen we (meestal) per dag op. Dit proces staat los van de data voor de maandperiode. We kunnen daarom wel het aantal kWh (stroom) en m3 (gas) exact tonen.

Voor de fijnproevers. Het dagelijks uitlezen van je slimme meter is een ander proces en mogen wij alleen uitvoeren na jouw toestemming. In een uitzonderlijke situatie zou het kunnen zijn dat we alle dagen van de maand je slimme meterstanden hebben kunnen uitlezen, maar toch geen informatie kunnen geven over de gehele maand.

Zijn de opbrengsten van mijn Panelenopnaam meegenomen?
Ja, wat je zelf opwekt met je Panelenopnaam is meegenomen in het bedrag in euro’s in de kolom verbruik.

Maar! Je opbrengst in kWh van je Paneelopnaam staat niet onder het bedrag in euro’s van je verbruik. Hier tonen we alleen de directe levering van kWh vanuit het elektriciteit netwerk. We hebben niks gesaldeerd van eigen opwek. Niet van een Panelenopnaam, niet van ‘op eigen dak’.

Zijn de opbrengsten van mijn zonnepanelen op mijn eigen dak meegenomen?
Ja, wat je zelf opwekt met je zonnepanelen op je eigen dak is meegenomen in het bedrag in euro’s in de kolom verbruik. Er wordt nog geen rekening gehouden met de seizoenen. In de volgende update in de zomer wordt dit aangepast. De getoonde informatie geeft straks een nog betere weergave van de (verwachte) toekomst. Het blijft echter een indicatie. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Maar! Je opbrengst in kWh van je zonnepanelen op eigen dak staat niet onder het bedrag in euro’s van je verbruik. Hier tonen we alleen de directe levering van kWh vanuit het elektriciteit netwerk. We hebben niks gesaldeerd van eigen opwek. Niet van ‘op eigen dak’, niet van eventuele Panelenopnaam.

Wat is het aantal kWh onder mijn bedrag in euro’s bij de kolom Verbruik?
Hier tonen we alleen de directe levering van kWh vanuit het elektriciteit netwerk. We hebben niks gesaldeerd van eigen opwek. Niet van je zonnepanelen ‘op eigen dak’, niet van eventuele Panelenopnaam.

Op welke dag publiceren jullie het nieuwe financiële overzicht met de laatste maand?
Het overzicht wordt gemaakt op basis van de (maand)meterstanden . Het duurt soms wat langer voordat deze binnen zijn. We ontvangen de bestanden van de netbeheerder. Wanneer het overzicht wordt vernieuwd, is dus afhankelijk van wanneer we de meterstanden ontvangen.

Het kan zijn dat je meterstanden niet uitgelezen (kunnen) worden. Neem dan contact met ons op via klantteam@vrijopaam.nl of 085-3032652.

Hoe kan het bedrag in euro’s in de kolom verbruik negatief zijn?
Uitzonderlijk maar kan. Je hebt waarschijnlijk (veel) zonnepanelen op eigen dak liggen en levert veel stroom terug aan het elektriciteit netwerk. Je ontvangt een vergoeding voor deze stroom en zodoende krijg je geld terug. Het bedrag in euro’s is zodoende negatief, je krijgt geld terug.

Wat is een maandbudget?
Het maandelijkse termijnbedrag is elke maand hetzelfde bedrag en komt voort uit de jaarlijkse kosten gedeeld door 12. Met het maandbudget wordt een inschatting gemaakt van de verbruikskosten waarbij rekening wordt gehouden met de seizoensinvloeden. Zo zal je maandbudget in december een hoger bedrag tonen dan in de zomermaanden.

Zit je vaak boven je maandbudget? Dan is het verstandig je termijnbedrag hierop aan te passen. Zo voorkom je een naheffing op je jaarnota.

Hoe kan een maandbudget negatief zijn?
De overheid ziet een deel van het energieverbruik als basisbehoefte. De energiebelasting wordt daarom verminderd met een vast bedrag per elektriciteitsaansluiting per jaar, dat wordt verrekend via je energierekening. Per 1 januari 2020 is het bedrag, genaamd vermindering energiebelasting, € 527,17.

In het maandbudget hebben we dit verdeeld in een teruggave van € 43,93 per maand. Huishoudens met een relatief laag energieverbruik kunnen zodoende in bepaalde maanden geld terugkrijgen. Een negatief maandbudget betekent dus dat je in die maand geld terugkrijgt uitgaande van het verwachte energieverbruik.

Waarom zie ik geen financieel overzicht?
Voor een financieel overzicht dien je over uitsluitend slimme meter(s) te beschikken.

Beschik je over een slimme meter en zie je toch geen verbruikscijfers in het financieel overzicht? Het kan zijn dat je meterstanden niet uitgelezen (kunnen) worden. Neem dan contact met ons op via klantteam@vrijopaam.nl of 085-3032652.

TERMIJNBEDRAG

Hoe kan ik mijn termijnbedrag (maandvoorschot) aanpassen?
Je termijnbedrag wijzigen kan door een bericht te sturen naar klantteam@vrijopnaam.nl. Wil je liever iemand spreken voor advies? Je kan ons bereiken op 085-3032652 van maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00.

Overigens zal het wijzigen van je termijnbedrag na de zomer ook via de Vrijopnaam-app kunnen. Work in progress.

Verandert mijn maandbudget nadat ik het termijnbedrag aanpas?
Ja. Indien je het termijnbedrag aanpast, wordt het maandbudget ook aangepast. Betaal je meer per maand? Dan heb je ook meer budget per maand en andersom.

Staat jouw slimme vraag er niet tussen, we ontvangen deze slimme vraag graag.

Copyright © 2016-2020 vrijopnaam