Waar gaat je vraag over?

Slimme vragen over 'Geldzaken'

Je betaalt uiteindelijk voor wat je opmaakt. Op de eerste plaats loont het daarom om zo veel mogelijk energie te besparen. Dat zorgt voor een demping van de kosten.

Je kunt in de Vrijopnaam-app volgen wat je verbruikskosten per maand zijn. Heb je afgelopen maand minder opgemaakt? Dan kun je het termijnbedrag verlagen. Houd je verbruik dus goed in de gaten.

Verwacht je een betalingsprobleem? Neem contact met ons op. Daarnaast is het verstandig om contact op te nemen met je gemeente. Zij hebben budgetcoaches die je kunnen helpen met je financiën.

Een aantal andere (aanvullende) mogelijkheden:

  • Krijg advies via Geldfit n.a.v. een korte test
  • Bel de Nederlandse Schuldhulproute (0800-8115). Ze verwijzen je door naar passende hulp en bieden een luisterend oor
  • Misschien kom je in aanmerking voor schuldhulpverlening. Op deze website van het juridisch loket vind je meer informatie.

Als je je contract bij Vrijopnaam opzegt of overstapt naar een andere energieleverancier, is het niet mogelijk om je Panelenopnaam te behouden. Het is dan namelijk niet meer mogelijk om je stroomproductie te verrekenen met je stroomafname. Je krijgt na je vertrek de restwaarde van de aanschafprijs van je Panelenopnaam teruggestort.

We schrijven de aanschafprijs per heel jaar af over de looptijd van 9 jaar. En rekenen eenmalig € 15,- administratiekosten.

Jouw actuele tarief vind je altijd in de Vrijopnaam-app. Login en ga via het menu (rechtsboven) naar 'contractgegevens'. Hier vind je de actuele (en vorige) tariefbladen.

Nog geen klant? Onderaan de pagina vind je een overzicht van onze tarieven voor stroom en gas.

Het liefste zien we je nooit meer vertrekken! Maar mocht je om wat voor reden dan ook weggaan bij Vrijopnaam, dan kun je altijd het contract opzeggen. No hard feelings!

Houd rekening met een opzegtermijn van 30 dagen. Stap je over naar een andere leverancier, dan regelen zij de overstap. In alle andere gevallen kun je telefonisch (085 30 32 652) of per e-mail contact met ons opnemen.

Wanneer je gekozen hebt voor vaste tarieven kan het zijn dat we een opzegvergoeding verrekenen op de eindnota. Bij het variabele of dynamische contract zijn geen kosten verbonden aan het beëindigen van je contract.

Ga je gasvrij wonen? Dan kun je de aansluit- en transportovereenkomst die je met je netbeheerder hebt opzeggen. Je kunt de verwijdering van de gasaansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zorgt dan dat de gasmeter en de aansluitleiding verwijderd worden.

Als je de gasaansluiting nog niet meteen wil laten verwijderen, kun je er ook voor kiezen om de aansluiting af te laten sluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna kun je kiezen of je de gasaansluiting opnieuw laat aansluiten of het alsnog definitief laat verwijderen. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden die de netbeheerder in rekening brengt. Het verwijderen van de gasaansluiting is kosteloos. Het blijft wel belangrijk dat je actief de aanvraag tot verwijdering doet.

Ja. Over de stroom die je opwekt met je eigen Panelenopnaam betaal je gewoon alle wettelijke heffingen. Dat is de energiebelasting inclusief btw hierover. Dit lijkt niet logisch, maar is wel de huidige wetgeving.

De tarieven kan je het beste vergelijken door naar de kale leveringstarieven te kijken. Dat zijn de prijzen die je betaalt per kWh stroom of m3 gas zonder overheidsheffingen en energiebelasting. Jouw actuele tarief vind je altijd in de Vrijopnaam-app. De andere onderdelen van je energierekening zijn vastgesteld door de overheid en de netbeheerder en zijn dus bij elke energieleverancier hetzelfde.

Nog geen klant? Onderaan de pagina vind je een overzicht van onze tarieven voor stroom en gas.

Elk jaar ontvang je een energienota (de jaarnota) met daarin de totale kosten van je energieverbruik. Op de jaarnota salderen wij de zelf opgewekte energie met je verbruik. Vervolgens verrekenen we het totaalbedrag van de betaalde termijnbedragen. Je ontvangt je eerste jaarafrekening binnen zes weken nadat je een jaar klant bij ons bent geweest. De jaren erna ontvang je de jaarnota steeds rond dezelfde datum als het jaar ervoor.

Je ontvangt de jaarnota per e-mail en alle nota's zijn terug te vinden in de Vrijopnaam-app.

Je termijnbedrag is eenvoudig te wijzigen via de Vrijopnaam-app. Ga daarvoor naar Jaarcheck.

Wil je advies over je termijnbedrag? Neem dan contact op met ons klantteam via klantteam@vrijopnaam.nl. Je kunt ook een WhatsApp of chatbericht sturen. Wil je liever iemand spreken voor advies? Je kan ons bereiken op 085 30 32 652 van maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur.

Kijk eens op de website van Milieu Centraal voor nuttige bespaartips.

Milieu Centraal is de praktische gids voor duurzame tips en adviezen. Onafhankelijk en deskundig. Met Milieu Centraal ontdek je wat je zelf kunt doen, en hoe je dat aanpakt.

Je wijzigt je rekeningnummer gemakkelijk via de Vrijopnaam-app. Via het menu rechtsboven in de app, vind je alle gegevens.

Liever per e-mail een wijziging doorgeven? Dat mag ook. Stuur in dat geval je oude en nieuwe rekeningnummer naar klantteam@vrijopnaam.nl. Vermeld ook je geboortedatum en de tenaamstelling van het oude en nieuwe rekeningnummer.

Je oude energieleverancier heeft wettelijk gezien zes weken de tijd om de eindnota op te maken. Het kan zijn dat zij in die tijd nog termijnbedragen incasseren, omdat ze bijvoorbeeld het einde van jouw contractdatum niet op tijd verwerkt hebben. Die termijnbedragen moeten ze verrekenen op je eindnota. Zo betaal je uiteindelijk nooit dubbel voor je energie.

Klanten die hun nota's niet betalen, kosten geld en dat willen we voorkomen. We willen deze kosten namelijk niet doorberekenen in onze prijzen; dan worden onze overige klanten hiervan de dupe. Daarom kunnen wij een waarborgsom vragen, alvorens je bij ons aangesloten wordt, wanneer bekend is dat je in het verleden betalingsachterstanden hebt gehad. Dit toetsen we o.a. met behulp van EDR Credit Services. Zie hiervoor ook ons privacybeleid. De gevraagde borg is 500 euro per product, stroom en gas.

Het is mogelijk om het termijnbedrag aan te passen via de Vrijopnaam-app of via de klantenservice.

Voor advies over je termijnbedrag of wanneer je het termijnbedrag wil verlagen, neem je contact op met onze klantenservice. We kunnen dan vaststellen of het termijnbedrag past bij de werkelijke energiekosten. Je kunt een bericht sturen naar klantteam@vrijopnaam.nl of telefonisch contact opnemen op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur via 085-30 32 652.

Nee, niet per se. Op de website maken we een schatting van het maandbedrag. Het werkelijke bedrag is gebaseerd het gemiddeld historisch verbruik op jouw adres. Dat verbruik noemen we het Standaard Jaarverbruik (SJV). In overleg kunnen we dit maandbedrag aanpassen.

Je maandelijkse voorschot (termijnbedrag) wordt rond de 26ste van de maand, voorafgaand aan de maand van levering, automatisch van je rekening afgeschreven. Betalen per automatische incasso brengt geen extra kosten met zich mee. Het is mogelijk om je maandvoorschot zelf over te maken. Je dient hiertoe een verzoek in te dienen bij Vrijopnaam via het klantteam.

Het termijnbedrag wordt bepaald op basis van het historisch jaarverbruik en de tarieven die op dat moment gelden. Je historisch jaarverbruik (ook wel Standaard Jaarverbruik (SJV) krijgen we door van de netbeheerder en is gebaseerd op het historische verbruik op je adres. Met die gegevens berekenen we wat de verwachte jaarkosten zijn, inclusief energiebelasting, netbeheerkosten en vaste leveringskosten. Het maandbedrag is het verwachte jaarbedrag gedeeld door twaalf.

Als je de uitgaven doet voor je onderneming, mag je de betaalde btw hierover verrekenen op de btw-aangifte. Dat geldt dus ook bij de koop van Panelenopnaam. Je energiecontract moet dan wel zakelijk zijn afgesloten en daar stelt de belastingdienst wel enkele eisen aan. Neem contract op met de belastingdienst voor meer informatie. 

Het is momenteel niet mogelijk om een energiecontract voor een leegstaande woning af te sluiten en daar een leegstandstarief voor af te spreken. Het termijnbedrag is gebaseerd op het historisch verbruik van de woning, het Standaard Jaarverbruik (SJV), zoals we dat van de netbeheerder ontvangen.

Staat jouw slimme vraag er niet tussen?

Bel naar 085 - 30 32 652 op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur

Stuur ons een e-mail en we beantwoorden je e-mail uiterlijk de volgende werkdag.

Chat met ons op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur