Waar gaat je vraag over?

Slimme vragen over 'Vraag van de week'

Nee, dat heeft geen invloed. Wanneer je nu een variabel contract hebt en je aanmeldt via de website voor een vast contract, hoef je de Panelenopnaam niet door te geven. We zetten ze automatisch over.

De opbrengst van je panelen kun je, zoals je gewend bent, volgen in de Vrijopnaam-app.

De overheid heeft maatregelen genomen om tegemoet te komen in de energiekosten per huishouden. Een huishouden met een gemiddeld gas- en stroomverbruik betaalt hierdoor jaarlijks ongeveer € 420,- euro minder aan belasting. De tegemoetkoming geldt vanaf 1 januari 2022. De hogere kosten door de stijging van de tarieven heeft voor veel huishoudens al meer geld gekost in de afgelopen wintermaanden dan dit voordeel.

Stuur ons een e-mail met het nieuwe adres en de verhuisdatum. Wij willen het liefste twee weken voor je verhuisdatum weten per wanneer je stroom en eventueel gas nodig hebt in je nieuwe woning. Zo kunnen wij je verhuizing op tijd verwerken en een nieuw maandbedrag vaststellen. Wij zorgen er dan voor dat je je stroom geleverd krijgt op je nieuwe adres.

Gelukkig verhuist je Paneelopnaam gewoon met je mee. Let op: jouw nieuwe termijnbedrag kan afwijken van het bedrag dat je had. Dit komt omdat wij het termijnbedrag vaststellen op basis van het historische verbruik op je adres.

Via het menu rechtsboven in de Vrijopnaam-app kun je het e-mailadres wijzigen. Klik op 'Mijn gegevens' en pas je e-mailadres, telefoonnummer of rekeningnummer aan.

Problemen met inloggen of wijzigen? Neem gerust contact met ons op via klantteam@vrijopnaam.nl of 085-3032652.

Wij werken met contracten die altijd maandelijks en boetevrij opzegbaar zijn. Je zit bij ons dus nooit ergens aan vast.

Je kunt je contract opzeggen door dit telefonisch of per e-mail aan ons door te geven onder vermelding van je naam en klantnummer. Wij zijn op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur bereikbaar op 085-3032652. Het e-mailadres is klantteam@vrijopnaam.nl.

Let op: je kunt altijd kosteloos opzeggen, maar houd wel rekening met de opzegtermijn van 30 dagen. En ga je verhuizen? Dan is het ook mogelijk om je energiecontract mee te nemen naar je nieuwe adres. 

Als klant heb je toegang tot de Vrijopnaam-app. Deze app is beschikbaar als webapp en daardoor altijd up-to-date. Typ in je browser vrijopnaam.app in en voer je gebruikersnaam en wachtwoord in. Het is handig om een snelkoppeling op het startscherm van je telefoon aan te maken.

Daluren gelden van 23.00 uur tot 7:00 uur, in het weekend en op feestdagen. In Noord-Brabant en Limburg gelden daluren vanaf 21:00 uur tot 7:00 uur.

Voor het stroomverbruik tijdens deze uren betaal je het daltarief. Voor de overige uren (normaal uren) betaal je normaaltarief. Dal- en normaaltarief worden ook wel eens laag- en hoogtarieven of dal- en piektarieven genoemd. 

Heb je een bericht van ons ontvangen met bijlage en kun je het bestand niet openen? Dat kan meerdere oorzaken hebben. Bepaalde mailprogramma's en providers (zoals bijvoorbeeld Outlook), bewerken pdf-bestanden tot ".dat-bestanden". Je kan dit type document hernoemen naar pdf en op deze manier de inhoud lezen. Dit doe je door het bestand op te slaan op je computer. Vervolgens ga je naar het bestand en klik je met de rechtermuisknop op 'naam wijzigen'. Vervang hier ".dat" voor ".pdf".

Veel belangrijke documenten vind je bovendien altijd terug in de Vrijopnaam-app. Je vindt er bijvoorbeeld je contract en jaarnota.

Ja, dat is mogelijk. Meld je aan via deze link en geef de gewenste startdatum op. Je krijgt tijdens het aanmelden automatisch de vraag of je akkoord gaat met een startdatum op korte termijn.

Na je aanmelding ontvang je uiterlijk binnen twee werkdagen je contract en we brengen geen extra kosten in rekening. 

Het is momenteel niet mogelijk om een energiecontract voor een leegstaande woning af te sluiten en daar een leegstandstarief voor af te spreken. Het termijnbedrag is gebaseerd op het historisch verbruik van de woning, het Standaard Jaarverbruik (SJV), zoals we dat van de netbeheerder ontvangen.

Als je de uitgaven doet voor je onderneming, mag je de betaalde btw hierover verrekenen op de btw-aangifte. Dat geldt dus ook bij de koop van Panelenopnaam. Je energiecontract moet dan wel zakelijk zijn afgesloten en daar stelt de belastingdienst wel enkele eisen aan. Neem contract op met de belastingdienst voor meer informatie. 

Ga je gasvrij wonen? Dan kun je de aansluit- en transportovereenkomst die je met je netbeheerder hebt opzeggen. Je kunt de verwijdering van de gasaansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zorgt dan dat de gasmeter en de aansluitleiding verwijdert worden.

Als je de gasaansluiting nog niet meteen wil laten verwijderen, kun je er ook voor kiezen om de aansluiting af te laten sluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna kun je kiezen of je de gasaansluiting opnieuw laat aansluiten of het alsnog definitief laat verwijderen. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden die de netbeheerder in rekening brengt. Het verwijderen van de gasaansluiting is kosteloos. Het blijft wel belangrijk dat je actief de aanvraag tot verwijdering doet.

Stap over naar Vrijopnaam en geef bij je aanmelding door hoeveel Panelenopnaam je wil en uit welk zonnepark. Wij regelen de rest!

Ben je al klant, maar wek je nog geen zonnestroom op? Of wil je extra Panelenopnaam aanschaffen? Regel het gemakkelijk via de Vrijopnaam-app.

Liever persoonlijk contact? Bel (085- 30 32 652) of mail (klantteam@vrijopnaam.nl) ons voor advies.

Via het menu in de app (rechtsboven) ga je naar ‘Paneelopnaam kopen’. Hier vind je meer informatie over hoeveel panelen je nog kunt aanschaffen.

Een (dreigend) tekort aan gas in Europa zorgt ervoor dat de prijzen voor energie hoger zijn dan ooit tevoren. Het gastarief is bijvoorbeeld zeven keer hoger t.o.v. vorig jaar. De stroomprijzen zijn ook fors gestegen door het onverwacht uitvallen van enkele kerncentrales in Frankrijk en de stijgende prijs van de CO2-heffingen

Nee. Vrijopnaam loopt geen inkooprisico’s. Wat we aan klanten verkopen, hebben we voor dezelfde prijs ingekocht op de energiemarkten. Wij verkopen stroom en gas aan onze klanten tegen de inkoopprijs op de energiemarkt. We zijn een gezond bedrijf en beschikken over voldoende reserves.


Afgelopen tijd zijn meerdere leveranciers omgevallen, dus we snappen dat je deze vraag misschien hebt. Mocht dit antwoord je niet gerust stellen, mag je altijd contact opnemen.

Via de Vrijopnaam-app heb je op uur-, dag-, maand- en jaarbasis inzicht in je stroom- en gasverbruik. Je ziet je sluipverbruik of wanneer je vergeten bent de verwarming uit te zetten. Werkelijk inzicht in je energieverbruik maakt je bewust wat je doet en hoe je kan besparen.

Kijk ook eens op de website van Milieu Centraal voor nuttige bespaartips, of lees het blog met bespaartips.

Soms bieden we nieuwe klanten een welkomstkorting aan. Bij het aanmelden via de website kun je kiezen om gebruik te maken van deze welkomstkorting. Het is ook mogelijk om gebruik te maken van de actie om zelf op te wekken met panelen uit onze parken. De opbrengst van de panelen wordt elk jaar weer verrekend op je energierekening. Meer over het financiële voordeel hiervan vind je op de pagina Zelf opwekken. 

Wanneer je recht hebt op een welkomstkorting, is deze (nog) niet verwerkt in je maandelijkse termijnbedrag. De welkomstkorting ontvang je namelijk op je eerste jaarnota. 

Staat jouw slimme vraag er niet tussen?

Bel naar 085 - 30 32 652 op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur

Stuur ons een e-mail en we beantwoorden je e-mail uiterlijk de volgende werkdag

Chat met ons op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur