Slimme vragen aan Vrijopnaam

Om je snel en eenvoudig te helpen, hebben we de meeste slimme vragen verzameld en beantwoord. Kies een van de onderwerpen uit het menu aan de linkerzijde. Hieronder de Vraag van de Week van de laatste weken!

Zijn jullie nou een energieleverancier of panelenboer?

Vrijopnaam is een energieleverancier. Je kan bij ons je stroom en eventueel gas kopen. Naast het kopen van zonnestroom uit Nederland, kan je bij Vrijopnaam ook kiezen om je stroomverbruik zelf op te wekken. Met een zonnepaneel in één van de zonneparken van Vrijopnaam. Leuk, duurzaam en voordelig. We leggen dus geen panelen op je eigen dak, we bouwen wel zonneparken.

Ps. wist je dat zo’n 70% van de huishoudens geen of geen geschikt dak heeft voor zonnepanelen?

Lees meer

Ik zie het als een goede investering, mag ik ook 100 panelen kopen?

Zelf zonnestroom opwekken met een Paneelopnaam is inderdaad financieel aantrekkelijk. Het is echter geen beleggingsproduct. Je mag alle stroom die je zelf verbruikt, zelf opwekken met zonnepanelen in een zonnepark van Vrijopnaam.

Omdat wij graag iedereen in Nederland enthousiast willen maken zelf zonnestroom op te wekken én een financieel voordeel willen bieden, hebben we gekozen een maximum van 10 Panelenopnaam per adres in te stellen.

Lees meer

Mooi rendement, ruim 13%. Is dit rendement hoger dan op 'eigen dak'?

Zo lucratief als zonnestroom van eigen dak is die van Vrijopnaam niet. Dat komt doordat de stroom van eigen dak fiscaal nog meer wordt gesubsidieerd. Je hoeft over deze productie geen belastingen te betalen. 'Salderen achter de meter' heet dat. Bij Vrijopnaam gaat het anders. Je saldeert ‘vóór de meter'. Van je energierekening wordt wel de inkoopprijs en enkele opslagen afgetrokken maar de belastingen over je productie dien je nog steeds te betalen.

Wellicht niet logisch maar wel de huidige wet- en regelgeving. Gelukkig blijft (1) een mooi rendement over, (2) hoef je minder in één keer te investeren, (3) verhuizen de panelen altijd met je mee en (4) heb jij geen omkijken naar onderhoud en reparatie.

Lees meer

Waarom heten jullie Vrijopnaam?

De term Vrijopnaam associeer je waarschijnlijk met vastgoed, niet direct met energie. Een verkoopprijs in de vastgoedhandel is "vrij op naam" als alle bijkomende kosten inbegrepen zitten bij de prijs. Zo doen wij dat ook. Geen bijkomende kosten, alles is inclusief. Je wekt voordelig en eenvoudig je eigen zonnestroom op met een Paneelopnaam, een zonnepaneel in een van onze zonneparken.

Vrijopnaam staat voor eigenaarschap. Zelf initiatief nemen om de energiemarkt te verduurzamen.

Lees meer

Wat is het verschil met de Postcoderoos?

Bij Vrijopnaam kan iedereen eenvoudig zonnepanelen kopen, hoef je niet in een bepaald postcodegebied te wonen en loopt je voordeel niet achteruit door de dalende energiebelasting op stroom. Je hebt geen gedoe bij een verhuizing. Daarnaast ontvang je een beter rendement en biedt zonnestroom opwekken via Vrijopnaam meer flexibiliteit ten opzichte van een Postcoderoosproject. Je kunt bijvoorbeeld altijd panelen bij- of terug verkopen zonder boete. Lees alle verschillen hier.

Lees meer

Hoe komt het dat jullie zonnepanelen zo goedkoop zijn

Er zijn twee factoren waardoor de zonnepanelen van Vrijopnaam goedkoper zijn in aanschaf dan panelen die je op je eigen dak laat monteren: schaalvoordelen en overheidssubsidie.

1. Er zijn schaalvoordelen in installatie omdat een zonnepark al gauw duizend tot tienduizend panelen heeft, terwijl een gemiddeld dak ongeveer plek heeft voor 12 panelen.

2. Daarnaast krijgt Vrijopnaam overheidssubsidie voor de stroom die ze met de zonnepanelen produceert. Het voordeel van die subsidie geeft Vrijopnaam door aan klanten in een lage aanschafprijs van een paneel.

Lees meer

Nog een energieleverancier... Waarom zijn jullie Vrijopnaam begonnen?

Slechts 30% van de huishoudens in Nederland heeft een geschikt dak voor zonnepanelen. Toch irritant als jij bij die overige 70% zit. Dat vonden wij althans. Zelf zonnestroom opwekken is leuk, duurzaam en voordelig. Via de energieleverancier Vrijopnaam kunnen we deze voordelen nu aan iedere Nederlander aanbieden.

Lees meer

Ben ik eigenaar van mijn Paneelopnaam, een zonnepaneel op afstand?

Je bent eigenaar van de stroom die je Paneelopnaam produceert. Het fysieke energiesysteem van zonnepanelen, frames en kabels zijn in eigendom van de Coöperatie die ze aanlegt, onderhoudt en repareert. Via de Vrijopnaam-app kan je de productie van je panelen van uur tot uur volgen. En de geproduceerde stroom wordt eenvoudig van je energierekening afgehaald.

Lees meer

Stijgt de stroomprijs de komende jaren?

Op deze vraag heeft niemand het antwoord. Niet voor stroom, niet voor gas. Er zijn argumenten voor een daling. De groei van zonne- en windenergie zet door en het wordt eenvoudiger goedkope stroom te importen uit Duitsland en Denemarken. Echter de vraag neemt ook toe. Door de opkomst van de elektrische auto en economische groei. Verder hangt de prijsontwikkeling af van onvoorspelbare internationale ontwikkelingen.

Wat wel zeker is: met een Paneelopnaam, een zonnepaneel in een van de zonneparken van Vrijopnaam, ga je zelf zonnestroom opwekken. Tegen de laagste prijs van Nederland én dit lage tarief blijft de komende jaren gegarandeerd.

Lees meer

De zon schijnt natuurlijk niet altijd en het kan in Nederland erg bewolkt zijn. Wek ik op bewolkte dagen wel zonnestroom op?

Jazeker! De bron van energie is licht, en dit hoeft niet per se direct invallend zonlicht te zijn. Wel is het zo dat in de volle zon de opbrengst hoger is. De opbrengst wordt daarnaast bepaald door de temperatuur van het zonnepaneel. Hier geldt hoe kouder hoe beter. Veel zonlicht op een koude dag geeft zodoende het beste resultaat.

Lees meer

Wanneer komen jullie de panelen installeren?

Ehhh. NIET!

De zonnepanelen liggen in een zonnepark ergens in Nederland. Niet op je eigen dak. Zelf zonnestroom opwekken is zo voor iedereen in Nederland bereikbaar en eenvoudig geworden. Zorgeloos en zonder gedoe: Vrijopnaam verzorgt het onderhoud, reparatie en de verzekering van de panelen. Via je energierekening wordt de opbrengst verrekend en via de Vrijopnaam-app zie je wat je zelf opwekt en hoeveel stroom je verbruikt. Jij hebt zo wel de lusten, maar niet de lasten van eigen panelen.

Lees meer

Als jullie 100% zonnestroom leveren, hoe krijg ik dan ’s avonds stroom?

Uit je stopcontact komt eigenlijk een voortdurend wisselende mix van energiebronnen: zon, wind, biomassa, kolen, gas en kernenergie.

Tennet, de landelijke netbeheerder, regelt binnen het Nederlandse elektriciteitsnetwerk dat vraag en aanbod altijd in evenwicht is. Daarbij heeft duurzaam opgewekte stroom altijd voorrang op stroom uit fossiele bronnen. Dus als de zon schijnt of de wind hard waait, draait ergens in Nederland een gas- of kolencentrale minder hard. En andersom.

Lees meer

Wie is Vrijopnaam?

Wij zijn een nieuwe en onafhankelijke energieleverancier die iedereen in staat wil stellen om eenvoudig zélf zonne-energie op te wekken. Wij bieden een eenvoudig en financieel aantrekkelijk alternatief voor de starre en ondoorzichtige producten van de grote energieleveranciers.

Onze klanten wekken (een deel van) hun energiebehoefte zelf op met zonnepanelen die wij ergens in Nederland hebben neergelegd. En alle zonne-energie die onze klanten opwekken, hoeft niet meer uit een kolencentrale te komen. Op die manier willen wij Nederland verduurzamen.

Lees meer

Wat maakt jullie anders?

Het kopen van groene stroom leidt niet tot een verandering. Het uitkiezen van een bron verandert ook nauwelijks iets. Het is het her-verpakken van iets wat er al is. Daar waar de huidige energiewereld blijft hangen in het verkopen van energie aan de consument die daarmee afhankelijk blijft, maken wij het mogelijk voor iedere consument om zélf zijn zonne-energie op te wekken. Daarmee steek je de winstmarge van de energieproducent in je eigen zak en je draagt bij aan de versnelling van de opwekking van groene energie in Nederland.

Lees meer

Met panelen op je dak is de consument toch beter uit?

Voor het merendeel van de consumenten zijn de voordelen van Vrijopnaam veel relevanter, om maar iets eenvoudigs te noemen als verhuizen.

Vrijopnaam biedt een oplossing voor bewoners van een benedenwoning, appartement of boerderij met rieten dak. Voor huiseigenaren en huurders. Onafhankelijk waar of hoe lang je ergens woont. Wel zonnepanelen, niet op je dak. De consument weet waar zijn zonne-energie vandaan komt, heeft geen last meer van prijsschommelingen en hij stopt de marge van de energieproducent in zijn eigen zak.

En Vrijopnaam zorgt er natuurlijk voor dat de zonne-parken maximaal rendement behalen door ligging en onderhoud.

Lees meer

Wat is het verdienmodel van Vrijopnaam?

Omdat je bij ons zelf je zonne-energie opwekt, ontvang je zelf de winst van de opbrengst van je panelen. Energie die je ook niet meer hoeft te kopen. Het enige dat je aan ons betaalt, zijn de vaste leveringskosten (voorheen vastrecht). Die betaal je nu ook aan je huidige energieleverancier en komen neer op 6,50 euro per maand per product (stroom en gas). Dit zou je kunnen zien als abonnementskosten.

De meeste energieleveranciers brengen de vaste leveringskosten in rekening én zetten een marge op het verbruik van energie. Op die manier maken ze dubbel winst en hebben ze er baat bij om zoveel mogelijk stroom te verkopen. Dat is niet wat wij willen. Ons maakt het niet uit hoeveel stroom je verbruikt of hoeveel Panelenopnaam je aanschaft. Jij bepaalt het helemaal zelf.

Lees meer

Hoe weet ik dat ik met een betrouwbare partij te maken heb?

Vrijopnaam heeft net als alle energieleveranciers een vergunning gekregen van de ACM (Autoriteit Consument en Markt). De ACM stelt vast of een leverancier op betrouwbare en eerlijke wijze handelt en tegen eerlijke en redelijke prijzen en voorwaarden. Ook is de ACM toezichthouder. Zij houdt bij of de energieleveranciers op betrouwbare wijze omgaan met de gegevens van hun klanten en of ze op een eerlijke manier energie verkopen en hun klanten goed informeren.

Lees meer

Hoe komt het dat jullie een van de goedkoopste leveranciers kunnen zijn?

Alle zonne-energie die je zelf opwekt is sowieso van jou en dus goedkoop. Op de reststroom die wij jou leveren zetten we geen winstmarge zoals veel andere energieleveranciers wel doen. Op die manier verdienen zij ‘dubbel’ en hebben er baat bij om jou zoveel mogelijk stroom te verkopen. Dat past niet bij wie wij zijn. De maandelijkse vaste leveringskosten zijn voldoende om ons bedrijf te runnen. We zijn een klein bedrijf en dat zorgt voor flexibiliteit en lage overheadkosten. Bij ons kun je rekenen op een no-nonsense-mentaliteit: geen torenhoge marketingkosten of andere poespas.

Lees meer

Waarom is er een coöperatie en hoe werkt dit?

Een Paneelopnaam wordt uitgegeven door de coöperatie. Iedere eigenaar van een Paneelopnaam is automatisch lid van de coöperatie. Het doel van de coöperatie is het realiseren van nieuwe duurzame energieprojecten. Opbrengsten uit projecten van de coöperatie kunnen alleen worden gebruikt om te herinvesteren in de realisatie van duurzame energieprojecten. Bij Vrijopnaam ben je dus meer dan alleen klant.

Lees meer

Waar verwachten jullie zonneparken aan te kunnen leggen?

We zoeken naar geschikte locaties, waar niemand last heeft van een zonnepark. Dit betekent dat een park goed inpasbaar dient te zijn in het landschap. We zijn met name op zoek naar grondgebonden locaties die geen andere functie kunnen hebben. Zoals de gesloten stortplaats waar we nu een zonnepark ontwikkelen. Wij streven naar lokale participatie en betrokkenheid. Wij zijn niet beperkt tot de heel grote locaties. Wij kunnen ook heel effectief kleinere initiatieven integreren in ons model. Omdat we niet hoeven te verdienen op de exploitatie van een zonnepark is de kans op uiteindelijke realisatie groter dan bij een projectontwikkelaar die wel maximaliseert op het rendement.

Lees meer

Wat gebeurt er als Vrijopnaam omvalt? Hoe beschermd zijn de Vrijopnaam paneel eigenaren?

De zonneparken worden aangelegd en beheerd vanuit een coöperatie die los van Vrijopnaam, de energieleverancier, functioneert. Vrijopnaam is alleen de energieleverancier die ervoor zorgt dat de stroom ook daar terecht komt waar hij hoort. Iedere eigenaar van een Paneelopnaam is automatisch lid van de coöperatie en beslist mee over de koers. Mocht Vrijopnaam omvallen dan blijft de coöperatie gewoon doorgaan. De coöperatie zal dan besluiten hoe en in welke vorm eigenaren van een Paneelopnaam hun rendement zullen ontvangen.

Lees meer

Waarom is gekozen voor een periode van 9 jaar, een zonnepaneel gaat toch veel langer mee?

Klopt. Een zonnepaneel gaat tussen de 20 tot 25 jaar mee en kost ongeveer 400 euro. Wij hebben gekozen voor een periode van 9 jaar om de investering in zonne-energie, 99 euro per Paneelopnaam, zo laagdrempelig mogelijk te maken. Ter vergelijking ben je zo’n 4.800 euro kwijt voor een installatie van 10 zonnepanelen op je eigen dak (bron Milieu Centraal).

Vervolgens bepaal je zelf hoeveel en in welk tempo je je eigen zonne-energie opwekt. Vrijopnaam verzorgt het onderhoud en garandeert een opbrengst van 250 kWh per jaar per Paneelopnaam. Geen gedoe en zorgeloos voor jou. En mocht je gaan verhuizen, verhuizen de panelen eenvoudig mee.

Lees meer

Welke investeerders zitten achter Vrijopnaam?

Vrijopnaam is een initiatief van Marc Kluytmans, Casper Hengst en Bas Wijnen. Op dit moment zijn geen andere investeerders aan boord. Op korte termijn verwachten we geen wijziging in deze situatie. Vrijopnaam is voldoende gekapitaliseerd voor het realiseren van de geplande zonneparken en het garanderen van continuïteit. We steken ons geld graag in het bouwen van groene productie en liever niet in marketing en reclame.

Lees meer

Waarom ontvang ik geen welkomstpremie via jullie website?

Bij een directe aanmelding via onze website krijg je één Paneelopnaam gratis bij de aanschaf van je eerste Paneelopnaam. Een Paneelopnaam is een zonnepaneel in één van onze zonneparken en vraagt een investering van 99 euro. Met jouw twee Panelenopnaam ontvang je een korting van zo’n 360 euro op je energierekening. Via een prijsvergelijkingswebsite kunnen we geen Panelenopnaam aanbieden.

Lees meer

Wat zijn de voordelen van een overstap naar Vrijopnaam?

1. Je wekt je eigen energie op, met alle voordelen die daarbij horen:
» Geen prijsschommelingen.
» Ieder paneel dat je aanschaft verdient zichzelf meer dan terug.
» Je weet precies waar je stroom vandaan komt: uit een gratis en onbeperkte bron.

2. Zelf energie opwekken bij Vrijopnaam betekent:
» Dat je geen panelen op je eigen dak hoeft te leggen of een windmolen in je achtertuin hoeft te plaatsen.
» De vrijheid hebben om te stoppen wanneer je wilt.
» Dat je panelen met je mee verhuizen.
» Dat je kunt kiezen uit panelen op voorraad, je kunt meteen beginnen en in je eigen tempo uitbreiden.

3. Bovenop de financiële en praktische voordelen, lever jij een wezenlijke bijdrage aan een groenere wereld en zorg jij ervoor dat de grijze energie uit de markt verdrongen wordt.

Lees meer

Ik neem al groene stroom af bij mijn energieleverancier. Waarom zou ik overstappen?

Goed dat je al eerder voor groene stroom hebt gekozen. Toch zijn er goede redenen om over te stappen naar Vrijopnaam:

1. Het rendement van je Panelenopnaam is voor jou
» Met je eigen Panelenopnaam betaalt je investering zichzelf terug. Als je nu groene stroom koopt, gaat dit rendement naar de energieproducent of een anonieme projectontwikkelaar. Bij ons word jij je eigen energieproducent.

2. Groene stroom leidt niet of te langzaam tot een duurzamer Nederland
» Jouw keuze voor groene stroom leidt niet tot een daadwerkelijk en directe toename van de productie van groene stroom in Nederland. De windmolen of het zonnepark staat er al, jouw keuze leidt niet tot nieuwe investeringen. Bij ons wel! De coöperatie investeert jouw aankoopbedrag van een Paneelopnaam in de aanleg van nieuwe zonneparken in Nederland.

3. Je weet zeker dat je niet te maken hebt met groene sjoemelstroom
» 80% van de groene stroom die in Nederland wordt verkocht, is ingekocht met certificaten (GVO’s) uit het buitenland, voornamelijk afkomstig uit Noorse waterkrachtcentrales. Maar, alle Noorse stroom is echter al groen. De certificaten hebben dus weinig waarde. Noorwegen verkoopt ze voor weinig geld aan Nederlandse energiebedrijven maar hun groene stroom blijft gewoon daar en er wordt ook niets extra’s opgewekt. De energie die jij ontvangt is gewoon grijze stroom met een groen etiket. Dit wordt het ‘groenwassen’ van grijze stroom genoemd. Na je overstap naar Vrijopnaam wek jij je eigen energie op en maak je Nederland daadwerkelijk groener.

Lees meer

Hoe stap ik over naar Vrijopnaam?

De overstap is simpel: meld je aan via onze website. Wij zeggen je huidige contract bij je leverancier op en zorgen ervoor dat je geen moment zonder stroom zit.

Lees meer

Wat moet ik zelf doen?

Het enige dat je hoeft te doen is je aanmelden via onze website en indien de woning nog niet beschikt over een slimme meter je meterstanden doorgeven. Je krijgt hiervoor een verzoek per e-mail.

Lees meer

Hoe lang duurt de overstap?

De meeste mensen ontvangen na zes weken stroom via Vrijopnaam. Je hebt namelijk 14 dagen bedenktijd en daarna begint (meestal) de opzegtermijn bij je huidige energieleverancier van 30 dagen.

Lees meer

Kan ik zonder problemen weg bij mijn huidige energieleverancier?

Als je geen langlopend contract hebt bij je huidige leverancier, kun je met een opzegtermijn van 30 dagen overstappen. Heb je wel een langlopend contract afgesloten? Dan kan het zijn dat er overstapkosten (een boete) in rekening worden gebracht. We vragen je daarom altijd de juiste startdatum ('switchdatum') van je contract door te geven. Zo voorkom je een boete of het missen van je welkomstpremie bij je huidige leverancier.

Een eventuele overstapboete nemen wij tot maximaal 100 euro (50 euro per produkt) over. Dat gaat als volgt: nadat je bent overgestapt, vragen wij je om een scan of foto te maken van de eindafrekening van je huidige leverancier waarop het boetebedrag staat vermeld. Die scan of foto stuur je via e-mail naar ons door en bij de eerste jaarafrekening brengen we de overstapkosten (boete) in mindering op je rekening. Wil je weten wat je resterende contractduur of de hoogte van de boete is? Neem hiervoor contact op met je huidige leverancier.

Lees meer

Hoe gaat het overstappen in zijn werk?

Na je aanmelding heb je 14 dagen bedenktijd (wettelijk) waarbinnen je kosteloos van het contract afkunt. Na deze periode zeggen we je contract op bij je oude energieleverancier. Dit neemt, inclusief opzegtermijn, meestal 4 weken in beslag.

Van ons ontvang je via e-mail een contractbevestiging waarin de exacte ingangsdatum staat vermeld. Direct na de ingangsdatum ontvang je van ons een e-mail met de vraag of je je meterstanden wilt doorgeven. Wij geven die meterstanden aan je oude leverancier door en deze maakt op zijn beurt de eindafrekening voor je op. Als je beschikt over een slimme meter dan worden je meterstanden automatisch uitgelezen en hoef je je meterstanden niet door te geven.

Lees meer

Welke gegevens moet ik bij de hand hebben om me aan te melden?

Voor je aanmelding hebben wij alleen je persoons-, adres-, contact- en betalingsgegevens nodig. En we vragen je de gewenste startdatum ('switchdatum') van je contract. Je kunt je via de website binnen drie minuten aanmelden.

Lees meer

Kan ik door de overstap tijdelijk zonder stroom zitten?

Nee. Je ontvangt altijd energie. De levering van onze energie werkt precies hetzelfde als bij andere energieleveranciers, namelijk via het nationale elektriciteitsnet. Dit netwerk garandeert dat je altijd stroom hebt, ook bij een overstap.

Lees meer

Kan het voorkomen dat ik bij een overstap dubbele lasten betaal?

Nee. Het kan gebeuren dat je oude energieleverancier nog een termijn incasseert terwijl je contract bij vrijopnaam al is ingegaan. Je oude energieleverancier is verplicht om binnen 6 weken na je overstap de eindfactuur op te maken. Hierin worden eventueel teveel geïncasseerde termijnbedragen verrekend. Je betaalt dus nooit dubbel.

Lees meer

Ik wil ook zonnepanelen op mijn dak leggen. Hoe geef ik dit door?

Je kunt je terugleverinstallatie aanmelden op de website www.energieleveren.nl. Via deze website komt de informatie rechtstreeks bij je netbeheerder terecht. De netwerkbeheerder stelt ons hiervan op de hoogte. Dan nemen wij contact met je op om een eventuele aanpassing van je maandbedrag te bespreken.

Lees meer

Hoe kan ik aangeven dat ik al zonnepanelen op mijn dak heb?

Na je aanmelding kan je ons per e-mail of telefoon doorgeven hoeveel zonnepanelen je op je dak hebt. Wij passen vervolgens je termijnbedrag hierop aan.

Als je advies wilt over hoeveel Panelenopnaam je kunt aanschaffen om optimaal energie op te wekken, kun je altijd contact met ons opnemen. Wij geven je graag advies!

Lees meer

Kan ik ook klant worden als bedrijf?

Ja, ook bedrijven kunnen klant worden van Vrijopnaam. We stellen wel een maximum aan het energieverbruik van je bedrijf. Je jaarverbruik mag niet uitkomen boven de 20.000 kWh en/of 8.000m3.

Lees meer

Hoe weet ik zeker dat alle stroom die ik nog niet zelf opwek, groen is en in Nederland is opgewekt?

Wij garanderen dat alle stroom die nog niet door jou zelf is opgewekt en door ons geleverd wordt, groen is en in Nederland wordt opgewekt. Dit tonen wij aan met zogenaamde “garanties van oorsprong” (GVO). De Nederlandse overheid bewaakt dat deze certificaten legitiem zijn en daadwerkelijk groen opgewekte stroom vertegenwoordigen. Tegenover elke kWh die jij gebruikt, staat dus een kWh opgewekte groene stroom in Nederland. In ons stroometiket zie je dat wij 100% zonne-energie uit Nederland leveren.

Op het stroometiket wordt aangegeven welk percentage van de geleverde elektriciteit is opgewekt uit de hernieuwbare energiebronnen wind, zonne-energie, waterkracht en biomassa.

Lees meer

Hoe duurzaam is jullie gas?

Wij leveren naast stroom ook gas. Het is helaas nog niet mogelijk om op grote schaal biogas (groen gas) te leveren. Dit komt omdat er in Nederland nog nauwelijks biogas van voldoende kwaliteit is om aan het aardgasnet te leveren. Om deze reden wordt het aardgas, dat wordt ingekocht bij GasTerra in Groningen, volledig gecompenseerd met Gold Standard Projecten. Dit is de hoogst mogelijke gradatie van CO2-compensatie.

Lees meer

Hoe ziet jullie stroometiket eruit?

Ons stroometiket bestaat voor 100% uit zonne-energie uit Nederland. Je kunt ons stroometiket vinden in de menubalk aan de onderkant van de pagina. Op een stroometiket wordt aangegeven uit welke bronnen de geleverde energie afkomstig is.

Lees meer

Waarom is gekozen voor een periode van 9 jaar, een zonnepaneel gaat toch veel langer mee?

Klopt. Een zonnepaneel gaat tussen de 20 tot 25 jaar mee en kost ongeveer 400 euro. Wij hebben gekozen voor een periode van 9 jaar om de investering in zonne-energie, 99 euro per Paneelopnaam, zo laagdrempelig mogelijk te maken. Ter vergelijking ben je zo’n 4.800 euro kwijt voor een installatie van 10 zonnepanelen op je eigen dak (bron Milieu Centraal).

Vervolgens bepaal je zelf hoeveel en in welk tempo je je eigen zonne-energie opwekt. Vrijopnaam verzorgt het onderhoud en garandeert een opbrengst van 250 kWh per jaar per Paneelopnaam. Geen gedoe en zorgeloos voor jou. En mocht je gaan verhuizen, verhuizen de panelen eenvoudig mee.

Lees meer

Hoe wordt mijn zelf opgewekte energie met een Paneelopnaam verrekend?

Alle zonne-energie die je zelf opwekt wordt afgetrokken van je energieverbruik. Wij brengen het verbruik dat overblijft in rekening. Je betaalt wel over alle stroom, zelfopgewekt of afgenomen, wettelijke heffingen (energiebelasting, ODE en BTW hierover). Dit heeft te maken met de wet- en regelgeving van de Nederlandse overheid.

Lees meer

Mag ik meer dan 100% van mijn jaarverbruik zelf opwekken?

Nee. De stroom die je opwekt met je Panelenopnaam is alleen bedoeld voor eigen gebruik. Een Paneelopnaam is geen beleggingsproduct.

Omdat wij graag iedereen in Nederland enthousiast willen maken zelf zonnestroom op te wekken én een financieel voordeel willen bieden, hebben we gekozen een maximum van 10 Panelenopnaam per adres in te stellen. Dit komt overeen met een stroomverbruik van zo’n 2.500 kWh per jaar.

Lees meer

Wat als ik toch meer heb opgewekt dan verbruikt?

Ondanks de 100% regel kan het voorkomen dat je in een jaar meer stroom hebt opgewekt dan dat je hebt verbruikt. Doordat bijvoorbeeld de zon meer is gaan schijnen. Voor alle kWh die je meer hebt opgewekt dan verbruikt, geven wij een terugleververgoeding. Deze terugleververgoeding is gelijk aan de gemiddelde kale stroomprijs van dat jaar, vermeerderd met de BTW.

Indien je structureel en substantieel boven de 100% opwekt via je Panelenopnaam, dien je een of meerdere Panelenopnaam terug te verkopen. Wij schrijven je inleg voor een Paneelopnaam per heel jaar af. Het resterende bedrag ontvang je bij een terugverkoop, minus 15 euro administratiekosten per Paneelopnaam.

Lees meer

Kennen jullie een terugleververgoeding?

Ja. Indien je meer hebt opgewekt dan verbruikt krijg je per kWh een terugleververgoeding. Deze terugleververgoeding is gelijk aan het gemiddelde leveringstarief van Vrijopnaam van dat jaar vermeerderd met de BTW.

Lees meer

Betaal ik energiebelasting over de stroom die ik zelf opwek met mijn Panelenopnaam?

Ja. Over de stroom die je opwekt met je eigen Panelenopnaam betaal je gewoon alle wettelijke heffingen, dit bestaat uit Energiebelasting, ODE (Opslag Duurzame Energie) en de BTW over deze twee heffingen. Dit lijkt niet logisch, maar is wel de huidige wetgeving.

Gelukkig blijft er een mooi financieel voordeel over. Een Paneelopnaam wekt minimaal 250 kWh per jaar op. Deze zelfopgewekte energie hoef je niet meer te kopen. Voor 99 euro ben je 9 jaar eigenaar van alle stroom opgewekt door jouw Paneelopnaam. Tegen de huidige ‘kale’ stroomprijs, zo’n 8 cent per kWh, levert dit je 20 euro per jaar op, dus 180 euro over de gehele looptijd.

Lees meer

Hoe berekenen jullie de verlaging van mijn energierekening per jaar per paneel?

Je Paneelopnaam wekt minimaal 250 kWh per jaar op. Deze energie hoef je niet meer te kopen en brengen we niet in rekening op je jaarnota. Helaas mogen we van de overheid de energiebelasting en wettelijke opslagen niet wegstrepen. Deze overheidsheffingen rekenen we wel mee op de jaarnota. De waarde van de door jou opgewekte stroom bestaat daarom uit de inkoopprijs inclusief onze opslagen, GVO kosten en de BTW daarover.

Lees meer

Wat gebeurt er na 9 jaar met mijn Paneelopnaam?

Na 9 jaar kan je je termijn verlengen. Je behoudt zo je financieel voordeel, weet waar je energie vandaan komt en blijft ongevoelig voor prijsschommelingen.

De zonneparken worden voor een periode van minimaal 15 jaar aangelegd en de economische levensduur van een zonnepaneel ligt ergens tussen de 20 tot 25 jaar. Vrijopnaam zorgt voor het onderhoud op locatie en van het zonnepaneel. Mocht een zonnepaneel onvoldoende presteren of beschadigd raken, vervangt Vrijopnaam het zonnepaneel. Geen gedoe en zorgeloos voor jou.

Lees meer

Hoeveel Panelenopnaam kan ik maximaal aanschaffen?

Maximaal 10 per adres. Dit komt overeen met een stroomverbruik van zo’n 2.500 kWh per jaar. Je mag overigens niet meer zelf opwekken dan je eigen stroomverbruik.

Omdat wij graag iedereen in Nederland enthousiast willen maken zelf zonnestroom op te wekken én een financieel voordeel willen bieden, hebben we gekozen een maximum van 10 per adres in te stellen.

Lees meer

Waarom is gekozen voor een periode van 9 jaar, een zonnepaneel gaat toch veel langer mee?

Klopt. Een zonnepaneel gaat tussen de 20 tot 25 jaar mee en kost ongeveer 400 euro. Wij hebben gekozen voor een periode van 9 jaar om de investering in zonne-energie, 99 euro per Paneelopnaam, zo laagdrempelig mogelijk te maken. Ter vergelijking ben je zo’n 4.800 euro kwijt voor een installatie van 10 zonnepanelen op je eigen dak (bron Milieu Centraal).

Vervolgens bepaal je zelf hoeveel en in welk tempo je je eigen zonne-energie opwekt. Vrijopnaam verzorgt het onderhoud en garandeert een opbrengst van 250 kWh per jaar per Paneelopnaam. Geen gedoe en zorgeloos voor jou. En mocht je gaan verhuizen, verhuizen de panelen eenvoudig mee.

Lees meer

Hoe werkt een Paneelopnaam?

Wij willen zoveel mogelijk mensen in staat te stellen zelf zonne-energie op te wekken. Om dat mogelijk te maken bieden wij al onze klanten een Paneelopnaam aan. Deze zonnepanelen liggen niet op je dak maar staan ergens in een zonnepark in Nederland. Alle stroom die jouw Paneelopnaam opwekt is de komende 9 jaar helemaal voor jou. We garanderen een minimale opbrengst van 250 kWh per jaar per Paneelopnaam. De opbrengst van jouw panelen verrekenen wij jaarlijks op je energienota.

Lees meer

Hoeveel stroom wek ik op met één Paneelopnaam?

De hoeveelheid zonnestroom die je Paneelopnaam oplevert hangt af van de zon. Hoe meer de zon schijnt, hoe hoger je stroomopbrengst. Met één Paneelopnaam wek je gemiddeld 260 kWh per jaar op. We garanderen een minimale opbrengst van 250 kWh per jaar per Paneelopnaam. Hoe meer de zon schijnt, hoe meer je verdient. Er is geen maximum!

Lees meer

Hoe zie ik hoeveel stroom mijn Paneelopnaam opwekt?

Met de gratis Vrijopnaam-app kun je op elk moment van de dag live zien hoeveel zonnestroom jouw Paneelopnaam op dat moment opwekt en hoeveel kWh je al hebt opgebouwd. Daarnaast tonen we op de jaarnota duidelijk hoeveel jouw Panelenopnaam hebben opgewekt en hoeveel kosten je daarmee hebt uitgespaard. We garanderen een minimale opbrengst van 250 kWh per jaar per Paneelopnaam.

Lees meer

Hoeveel Panelenopnaam heb ik nodig voor mijn totale stroomverbruik?

Dit is afhankelijk van je verbruik. In de online calculator op de website reken je eenvoudig uit hoeveel Panelenopnaam jij nodig hebt om al je stroom zelf op te wekken.

Lees meer

Moet ik 9 jaar klant blijven bij Vrijopnaam?

Nee, je kunt maandelijks en boetevrij je contract met Vrijopnaam opzeggen. Indien je je contract opzegt, krijg je de restwaarde van je investering in een Paneelopnaam teruggestort. We schrijven je investering per heel jaar af over de looptijd van 9 jaar. En rekenen eenmalig € 15,- administratiekosten per Paneelopnaam.

Lees meer

Betaal ik nog extra onderhouds- of verzekeringskosten voor een Paneelopnaam?

Nee. Wij verzorgen het onderhoud, reparatie en de verzekering van je Paneelopnaam. Geen gedoe en zorgeloos voor jou.

Lees meer

Hoe stabiel is de prestatie van een Paneelopnaam in de tijd?

Met één Paneelopnaam wek je gemiddeld 260 kWh per jaar op. We garanderen een minimale opbrengst van 250 kWh per kalenderjaar per Paneelopnaam.

Lees meer

Hoe bepaal ik welk zonnepark ik het beste kan kiezen?

We garanderen een minimale opbrengst van 250 kWh per jaar per Paneelopnaam voor alle zonneparken in Nederland. Natuurlijk schijnt de zon niet altijd op elke plek evenveel. Uit de statistieken blijkt dat de verschillen in Nederland zeer klein zijn. De meeste mensen kiezen voor energie die dichtbij is opgewekt, uit je eigen provincie of stad. Maar de keus is natuurlijk helemaal aan jouzelf.

Lees meer

Wat gebeurt er met mijn investering van 99 euro in een Paneelopnaam?

Voor elk Paneelopnaam dat je koopt, legt de coöperatie een nieuw zonnepaneel neer in Nederland. Met jouw investering bouwen wij dus nieuwe zonneparken in Nederland. Zo neemt de productie van duurzame energie toe en versnel jij de transitie naar een duurzame energievoorziening in Nederland.

Lees meer

Hoe werkt de Vrijopnaam-app?

De Vrijopnaam-app is beschikbaar als webapp. Een nieuwe technologie, waarbij je een snelkoppeling maakt naar de Vrijopnaam-app op het startscherm van je telefoon, tablet of computer. In twee stappen:
(1) Typ vrijopnaam.app in je browser
(2) Zet op je beginscherm en klaar ben je.

Je vindt hier meer informatie.

Lees meer

Hoe berekenen jullie de verlaging van mijn energierekening per jaar per paneel?

Je Paneelopnaam wekt minimaal 250 kWh per jaar op. Deze energie hoef je niet meer te kopen en brengen we niet in rekening op je jaarnota. Helaas mogen we van de overheid de energiebelasting en wettelijke opslagen niet wegstrepen. Deze overheidsheffingen rekenen we wel mee op de jaarnota. De waarde van de door jou opgewekte stroom bestaat daarom uit de inkoopprijs inclusief onze opslagen, GVO kosten en de BTW daarover.

Lees meer

Wat gebeurt er na 9 jaar met mijn Paneelopnaam?

Na 9 jaar kan je je termijn verlengen. Je behoudt zo je financieel voordeel, weet waar je energie vandaan komt en blijft ongevoelig voor prijsschommelingen.

De zonneparken worden voor een periode van minimaal 15 jaar aangelegd en de economische levensduur van een zonnepaneel ligt ergens tussen de 20 tot 25 jaar. Vrijopnaam zorgt voor het onderhoud op locatie en van het zonnepaneel. Mocht een zonnepaneel onvoldoende presteren of beschadigd raken, vervangt Vrijopnaam het zonnepaneel. Geen gedoe en zorgeloos voor jou.

Lees meer

Wanneer wordt er geïncasseerd?

Je maandelijkse voorschot (termijnbedrag) zal rond de 26ste van de maand, voorafgaand aan de maand van levering, automatisch van je rekening worden afgeschreven. Betalen per automatische incasso brengt geen extra kosten met zich mee. Het is mogelijk om je maandvoorschot zelf over te maken. Je dient hiertoe een verzoek in te dienen bij Vrijopnaam via het klantteam.

Lees meer

Hoe wordt mijn maandelijkse termijnbedrag (voorschot) bepaald?

Het termijnbedrag wordt bepaald op basis van het historisch jaarverbruik en de tarieven die op dat moment gelden. Je historisch jaarverbruik (ook wel Standaard JaarVerbruik (SJV)) krijgen we door van de netbeheerder en is gebaseerd op het historische verbruik op je adres. Met die gegevens berekenen we wat de verwachte jaarkosten zijn, inclusief energiebelasting, netbeheerkosten en vaste leveringskosten. Het maandbedrag is het verwachte jaarbedrag gedeeld door 12.

Lees meer

Ga ik het maandbedrag dat berekend is op de website ook betalen?

Nee, niet per se. Op de website maken we een schatting van het maandbedrag. Het werkelijke bedrag is gebaseerd het gemiddeld historisch verbruik op jouw adres. Dat verbruik noemen we het Standaard Jaarverbruik (SJV). In overleg kunnen we dit maandbedrag aanpassen.

Lees meer

Kan ik het maandbedrag aanpassen?

Ja, dat kan. Als je verwacht dat je het komende jaar minder of meer energie gaat verbruiken, bijvoorbeeld omdat je privésituatie is veranderd of omdat je je huis hebt geïsoleerd, dan kun je je maandelijkse termijnbedrag door ons laten aanpassen. Dit kan alleen telefonisch, zodat we met je kunnen overleggen.

Wij kunnen het termijnbedrag met maximaal 15% verlagen en maximaal 50% verhogen. Wanneer je het termijnbedrag verder wilt verlagen dan 15% of verder wilt verhogen dan 50%, zullen wij je om een energienota (voorheen jaar- of eindafrekening) of een overzicht van je periodieke meterstanden vragen. Wij maken dan aan de hand van deze gegevens een herberekening. Wanneer we zien dat je verbruik daadwerkelijk lager of hoger is, kunnen we het termijnbedrag hierop aanpassen.

Lees meer

Kan het zijn dat ik een borg moet betalen?

Klanten die hun nota's niet betalen, kosten geld en dat willen we voorkomen. We willen deze kosten namelijk niet doorberekenen in onze prijzen; dan worden onze overige klanten hiervan de dupe. Daarom kunnen wij een waarborgsom vragen, alvorens je bij ons aangesloten wordt, wanneer bekend is dat je in het verleden betalingsachterstanden hebt gehad. Dit toetsen we o.a. met behulp van EDR Credit Services. Zie hiervoor ook https://www.vrijopnaam.nl/privacybeleid. De gevraagde borg is 500 euro per product, stroom en gas.

Lees meer

Waar moet ik rekening mee houden bij de eindnota (eindafrekening) van mijn oude energieleverancier?

Je oude energieleverancier heeft wettelijk gezien zes weken de tijd om de eindnota op te maken. Het kan zijn dat zij in die tijd nog termijnbedragen incasseren, omdat ze bijvoorbeeld het einde van jouw contractdatum niet op tijd verwerkt hebben. Die termijnbedragen moeten ze verrekenen op je eindnota. Zo betaal je uiteindelijk nooit dubbel voor je energie.

Lees meer

Hoe kan ik jullie tarieven vergelijken en waar kan ik de tarieven vinden?

Alle energie die je zelf opwekt hoef je niet meer te betalen! De tarieven voor de rest van je verbruik kan je het beste vergelijken door naar de kale leveringstarieven te kijken. Dat zijn de prijzen die je betaalt per kWh stroom of m3 gas zonder overheidsheffingen en energiebelasting. Onderaan de pagina vind je een overzicht van onze tarieven voor stroom en gas.

De andere onderdelen van je energierekening zijn vastgesteld door de overheid en de netbeheerder en zijn dus bij elke energieleverancier hetzelfde.

Lees meer

Hoe kan ik mijn betaalgegevens wijzigen?

Je wijzigt je rekeningnummer door je oude en nieuwe rekeningnummer naar ons te e-mailen. Vermeld ook je geboortedatum en de tenaamstelling van het oude en nieuwe rekeningnummer.

Lees meer

Hoe werkt de jaarafrekening en wanneer krijg ik deze?

Elk jaar ontvang je een energienota (de jaarnota) met daarin de totale kosten van je energieverbruik. Op de jaarnota salderen wij de zelf opgewekte energie met je verbruik. Vervolgens verrekenen we het totaalbedrag van de betaalde termijnbedragen. Je ontvangt je eerste jaarafrekening binnen zes weken nadat je een jaar klant bij ons bent geweest. De jaren erna ontvang je de eindnota steeds rond dezelfde datum als het jaar ervoor.

Lees meer

Zoek je tips om op je energieverbruik te besparen?

Kijk eens op de volgende webpagina https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/snel-besparen/ voor nuttige bespaartips.

Milieu Centraal is de praktische gids voor duurzame tips en adviezen. Onafhankelijk en deskundig. Met Milieu Centraal ontdek je wat je zelf kunt doen, en hoe je dat aanpakt.

Lees meer

Hoe kan ik mijn meterstanden doorgeven?

Als je je aanmeldt bij Vrijopnaam, ontvang je na de 'switchdatum' - de eerste dag dat Vrijopnaam jou daadwerkelijk stroom en eventueel gas levert - een e-mail met het verzoek om je meterstanden door te geven. Door op de link in de e-mail te klikken kun je je meterstanden aan ons doorgeven. Tenzij de woning beschikt over een slimme meter, dan hoef je niks te doen. Wij halen de meterstanden automatisch op.

Let op: als je een zogenaamde slimme meter hebt, worden de meterstanden op afstand uitgelezen, behalve als je aan je netbeheerder hebt aangegeven dat je hier niet akkoord mee bent. De standen die je slimme meter doorgeeft, geven wij als je klant van ons wordt, door aan je oude leverancier. Deze standen zullen dan als eindstanden zichtbaar zijn op de eindafrekening van de oude energieleverancier en worden door ons gebruikt als beginstanden.

Lees meer

Welke meterstanden moet ik doorgeven? Hoe vaak moet ik dit doen?

Als je nog geen slimme meter hebt, ontvangen we graag de meterstanden voor stroom en gas. Het is mogelijk dat er per meter twee telwerken zijn: normaalverbruik en dalverbruik. Deze geef je dan beide aan ons door. Je hoeft alleen de cijfers voor de komma aan ons door te geven.

Wij vragen de meterstanden op als je klant van ons wordt, en daarna elk jaar om de jaarnota op te maken.

Lees meer

De Vrijopnaam app: inzicht in je opbrengsten en verbruik

De Vrijopnaam-app is beschikbaar als webapp. Een nieuwe technologie, waarbij je een snelkoppeling maakt naar de Vrijopnaam-app op het startscherm van je telefoon, tablet of computer. In twee stappen:

  1. Typ vrijopnaam.app in je browser
  2. Zet op je beginscherm en klaar ben je.

Meer slimme vragen over de app: vrijopnaam.nl/app

Lees meer

Ik heb een slimme meter maar zie mijn werkelijk verbruik niet, wat moet ik doen?

Heb je wel een slimme meter maar ons nog geen toestemming gegeven, stuur ons een e-mail met je toestemming. Let op: indien je de netbeheerder opdracht hebt gegeven je slimme meter ‘uit te zetten’, kunnen wij nooit de data ophalen.

Lees meer

Hoe kan ik de Vrijopnaam-app op mijn smartphone zetten?

De Vrijopnaam-app is beschikbaar als webapp. Een nieuwe technologie, waarbij je een snelkoppeling maakt naar de Vrijopnaam-app op het startscherm van je telefoon, tablet of computer. In twee stappen:
(1) Typ vrijopnaam.app in je browser
(2) Zet op je beginscherm en klaar ben je.

Voor iOS

Voor Android

Lees meer

Kan ik de ‘Vrijopnaam-app’ ook op de computer bekijken?

Ja natuurlijk! Typ vrijopnaam.app in je browser en meld je aan met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Lees meer

Waarom mis ik soms dagen inzicht in mijn stroom en/of gasverbruik?

Jouw meterstanden ontvangen wij van de netbeheerder. Het kan soms voorkomen dat hier een aantal dagen vertraging in zit waardoor wij de data niet direct kunnen tonen. Als je langer dan 14 dagen geen verbruik ziet, neem dan contact op met ons via klantteam@vrijopnaam.nl of bel 085 30 32 652. Wij zullen dan uitzoeken waarom dit het geval is en het zo snel mogelijk oplossen.

Lees meer

Bij wie moet ik zijn als ik problemen heb met mijn slimme meter?

Als je denkt problemen te hebben met jouw slimme meter is het verstandig om contact op te nemen met jouw regionale netbeheerder. Weet je niet wie de netbeheerder in jouw regio is, raadpleeg dan hier het EAN-codeboek.

Lees meer

Ik heb zonnepalen op mijn eigen dak, hoe stellen jullie mijn teruglevering van stroom vast?

Goed dat je ook zonnepanelen op je eigen dak hebt. Indien je beschikt over een slimme meter én ons toestemming hebt gegeven deze dagelijks uit te lezen, presenteren wij per dag hoeveel stroom je aan het electriciteitsnetwerk hebt teruggeleverd. Je ziet dit in de witte staafjes onder stroominzicht.

NB: als je panelen op je dak hebt dan laten we in het stroom overzicht zien wat je panelen hebben teruggeleverd aan het net. Dit is dus waarschijnlijk lager dan de totale opbrengst van je panelen. We zien niet wat je directe verbruik is geweest omdat dit niet wordt geregistreerd door je slimme meter. Hiervoor kun je de meetgegevens van je omvormer gebruiken.

Lees meer

Waarom zie ik mijn werkelijk gasverbruik (pas) vanaf 18 augustus 2019?

Voor bestaande klanten: we halen de slimme meterstanden van je gasverbruik vanaf 18 augustus dit jaar op. We hebben geen informatie over de periode hiervoor. Dit kan (helaas) niet worden hersteld.
Voor nieuwe klanten: je ziet je stroom- en gasinzicht vanaf de datum dat we je energie leveren.

Lees meer

Ik heb geen slimme meter (maar een conventionele). Hoe stellen jullie mijn geschatte (geprofileerde) stroom- en gasverbruik vast?

Je historisch jaarverbruik, genaamd Standaard Jaarverbruik, krijgen we door van de netbeheerder. Daarnaast kennen we in Nederland generieke profielen die per dag (en per uur zelfs) aangeven hoeveel stroom en gas een gemiddelde consument verbruikt. Natuurlijk klopt dit nooit precies voor jouw situatie. Het is daarom slechts een indicatie.

Lees meer

Wat betekenen de graden op de pagina gasinzicht in de webapp?

Dit geeft de gemiddelde buitentemperatuur van de dag of maand aan gemeten in de Bilt door het KNMI.

Lees meer

Hoe berekenen jullie de uitkomst van de Jaarcheck?

We bepalen eerst je werkelijke kosten van je energieverbruik aan de hand van de meterstanden en geldende energietarieven. Deze werkelijke kosten extrapoleren we voor de gehele jaarperiode. Vervolgens zetten we deze inschatting af tegen je betaalde en nog te betalen termijnbedragen over de gehele jaarperiode. De getoonde informatie is een indicatie. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Zo kunnen we een redelijk nauwkeurige schatting maken of je op de jaarnota geld terugkrijgt of misschien moet bijbetalen. Om een goede berekening te kunnen maken, hebben we het energieverbruik van minimaal drie maanden nodig. Na drie maanden kun je daarom de Jaarcheck bekijken. De getoonde informatie in de Jaarcheck is een indicatie. Deze indicatie wordt steeds nauwkeuriger naarmate je dichter bij de volgende jaarnota komt.

Lees meer

Hoe zorg ik ervoor dat ik geen naheffing krijg op de jaarnota?

Om een naheffing te voorkomen is het belangrijk dat je werkelijke energiekosten gelijk blijven aan het maandbudget. Zijn de werkelijke kosten hoger? Verhoog dan je termijnbedrag om een naheffing te voorkomen. Let wel: de getoonde informatie is een indicatie. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Je ziet je werkelijke kosten in de Vrijopnaam-app bij de Jaarcheck in het financieel overzicht. Indien je niet zeker bent of graag advies wil, kun je ons bellen op 085-3032652.

Lees meer

Waarom zie ik niet exact wat ik bij moet betalen of terugkrijg?

De Jaarcheck laat een inschatting zien van de kosten over de gehele jaarperiode. De definitieve kosten worden berekend op je jaar- of eindnota. De Jaarcheck en het financieel overzicht dienen als service om een grote verrassing op de jaarnota te voorkomen. De getoonde informatie is een indicatie. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

De definitieve kosten worden uiteraard bepaald door het toekomstige energieverbruik en de tarieven gedurende de resterende jaarperiode.

Lees meer

Is een eventuele welkomstpremie meegenomen in de Jaarcheck?

Nee. De welkomstpremie wordt niet meegenomen in de Jaarcheck. Uiteraard wordt deze premie wel verrekend op je jaarnota.

Lees meer

Waarom zie ik geen Jaarcheck?

Om een Jaarcheck te tonen hebben we het energieverbruik van de eerste drie maanden van een jaarperiode nodig. En je dient uitsluitend over slimme meters te beschikken. Heb je een slimme meter voor bijvoorbeeld elektriciteit maar een conventionele (‘domme’ ) meter voor gas, kunnen we helaas geen Jaarcheck maken. Beide meters dienen ‘slim’ te zijn.

Duurt jouw jaarperiode al meer dan drie maanden en zie je toch geen jaarcheck? Het kan zijn dat je meterstanden niet uitgelezen (kunnen) worden. Neem dan contact met ons op via klantteam@vrijopaam.nl of 085-3032652

Lees meer

Waarom zie ik in het financieel overzicht twee dezelfde bedragen en verschillende verbruikscijfers in twee maanden?

Het kan voorkomen dat het niet lukt om de slimme meterstand aan het einde van een maandperiode op te halen bij de netbeheerder. Het financieel overzicht toont dan het verbruik en de kosten over twee (of meer) maanden en deelt dat door het aantal maanden waar de periode betrekking op heeft. Vandaar dat je in twee of meerdere maanden hetzelfde bedrag (in euro's) ziet in de kolom Verbruik. Je stroom- en eventueel gasverbruik halen we (meestal) per dag op. Dit proces staat los van de data voor de maandperiode. We kunnen daarom wel het aantal kWh (stroom) en m3 (gas) exact tonen.

Voor de fijnproevers. Het dagelijks uitlezen van je slimme meter is een ander proces en mogen wij alleen uitvoeren na jouw toestemming. In een uitzonderlijke situatie zou het kunnen zijn dat we alle dagen van de maand je slimme meterstanden hebben kunnen uitlezen, maar toch geen informatie kunnen geven over de gehele maand.

Lees meer

Zijn de opbrengsten van mijn Panelenopnaam meegenomen in het financieel overzicht?

Ja, wat je zelf opwekt met je Panelenopnaam is meegenomen in het bedrag in euro’s in de kolom verbruik.

Maar! Je opbrengst in kWh van je Paneelopnaam staat niet onder het bedrag in euro’s van je verbruik. Hier tonen we alleen de directe levering van kWh vanuit het elektriciteit netwerk. We hebben niks gesaldeerd van eigen opwek. Niet van een Panelenopnaam, niet van ‘op eigen dak’.

Lees meer

Zijn de opbrengsten van mijn zonnepanelen op mijn eigen dak meegenomen?

Ja, wat je zelf opwekt met je zonnepanelen op je eigen dak is meegenomen in het bedrag in euro’s in de kolom verbruik. Er wordt nog geen rekening gehouden met de seizoenen. In de volgende update in de zomer wordt dit aangepast. De getoonde informatie geeft straks een nog betere weergave van de (verwachte) toekomst. Het blijft echter een indicatie. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Maar! Je opbrengst in kWh van je zonnepanelen op eigen dak staat niet onder het bedrag in euro’s van je verbruik. Hier tonen we alleen de directe levering van kWh vanuit het elektriciteit netwerk. We hebben niks gesaldeerd van eigen opwek. Niet van ‘op eigen dak’, niet van eventuele Panelenopnaam.

Lees meer

Op welke dag publiceren jullie het nieuwe financiële overzicht met de laatste maand?

Het overzicht wordt gemaakt op basis van de (maand)meterstanden. Het duurt soms wat langer voordat deze binnen zijn. We ontvangen de bestanden van de netbeheerder. Wanneer het overzicht wordt vernieuwd, is dus afhankelijk van wanneer we de meterstanden ontvangen.

Het kan zijn dat je meterstanden niet uitgelezen (kunnen) worden. Neem dan contact met ons op via klantteam@vrijopaam.nl of 085-3032652.

Lees meer

Hoe kan het bedrag in euro’s in de kolom verbruik negatief zijn?

Uitzonderlijk maar kan. Je hebt waarschijnlijk (veel) zonnepanelen op eigen dak liggen en levert veel stroom terug aan het elektriciteit netwerk. Je ontvangt een vergoeding voor deze stroom en zodoende krijg je geld terug. Het bedrag in euro’s is zodoende negatief, je krijgt geld terug.

Lees meer

Wat is een maandbudget?

Het maandelijkse termijnbedrag is elke maand hetzelfde bedrag en komt voort uit de jaarlijkse kosten gedeeld door 12. Met het maandbudget wordt een inschatting gemaakt van de verbruikskosten waarbij rekening wordt gehouden met de seizoensinvloeden. Zo zal je maandbudget in december een hoger bedrag tonen dan in de zomermaanden.

Zit je vaak boven je maandbudget? Dan is het verstandig je termijnbedrag hierop aan te passen. Zo voorkom je een naheffing op je jaarnota.

Lees meer

Hoe kan een maandbudget negatief zijn?

De overheid ziet een deel van het energieverbruik als basisbehoefte. De energiebelasting wordt daarom verminderd met een vast bedrag per elektriciteitsaansluiting per jaar, dat wordt verrekend via je energierekening. Per 1 januari 2020 is het bedrag, genaamd vermindering energiebelasting, € 527,17.

In het maandbudget hebben we dit verdeeld in een teruggave van € 43,93 per maand. Huishoudens met een relatief laag energieverbruik kunnen zodoende in bepaalde maanden geld terugkrijgen. Een negatief maandbudget betekent dus dat je in die maand geld terugkrijgt uitgaande van het verwachte energieverbruik.

Lees meer

Waarom zie ik geen financieel overzicht?

Voor een financieel overzicht dien je over uitsluitend slimme meter(s) te beschikken.

Beschik je over een slimme meter en zie je toch geen verbruikscijfers in het financieel overzicht? Het kan zijn dat je meterstanden niet uitgelezen (kunnen) worden. Neem dan contact met ons op via klantteam@vrijopaam.nl of 085-3032652.

Lees meer

Hoe kan ik mijn termijnbedrag (maandvoorschot) aanpassen?

Je termijnbedrag wijzigen kan door een bericht te sturen naar klantteam@vrijopnaam.nl. Wil je liever iemand spreken voor advies? Je kan ons bereiken op 085-3032652 van maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00.

Overigens zal het wijzigen van je termijnbedrag na de zomer ook via de Vrijopnaam-app kunnen. Work in progress.

Lees meer

Verandert mijn maandbudget nadat ik het termijnbedrag aanpas?

Ja. Indien je het termijnbedrag aanpast, wordt het maandbudget ook aangepast. Betaal je meer per maand? Dan heb je ook meer budget per maand en andersom.

Lees meer

Hoe kan ik besparen op mijn energieverbruik?

Via de gratis Vrijopnaam heb je op uur, dag, maand en jaarbasis inzicht in je stroom- en gasverbruik. Je ziet je sluipverbruik of wanneer je vergeten bent de verwarming uit te zetten. Werkelijk inzicht in je energieverbruik maakt je bewust wat je doet en hoe je kan besparen.

Kijk ook eens op de volgende webpagina https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/snel-besparen/ voor nuttige bespaartips.

Lees meer

Hoe kan ik een verhuizing doorgeven?

Stuur ons een e-mail met het nieuwe adres en de verhuisdatum. Wij willen het liefste twee weken voor je verhuisdatum weten per wanneer je stroom en eventueel gas nodig hebt in je nieuwe woning. Zo kunnen wij je verhuizing op tijd verwerken en een nieuw maandbedrag vaststellen. Wij zorgen er dan voor dat je je stroom geleverd krijgt op je nieuwe adres.

Gelukkig verhuist je paneelopnaam gewoon met je mee. Let op: jouw nieuwe termijnbedrag kan afwijken van het bedrag dat je had. Dit komt omdat wij het termijnbedrag vaststellen op basis van het historische verbruik op je adres.

Lees meer

Hoe wijzig ik mijn e-mailadres?

Stuur ons een e-mail met je nieuwe en je oude e-mailadres. Wij zullen de wijziging binnen twee werkdagen aanpassen.

Lees meer

Wordt mijn contract stilzwijgend verlengd?

Wij werken met contracten die altijd maandelijks en boetevrij opzegbaar zijn. Je zit bij ons dus nooit ergens aan vast.

Lees meer

Hoe kan ik opzeggen?

Je kunt je contract opzeggen door dit schriftelijk of per e-mail aan ons door te geven onder vermelding van je naam en klantnummer. Het postadres is Ericssonstraat 2, 5121 ML, Rijen. Het e-mail adres is klantteam@vrijopnaam.nl.

Lees meer

Hebben jullie een ‘mijn’ omgeving waar ik mutaties kan doorgeven?

Als klant heb je toegang tot de Vrijopnaam-app. Deze app is beschikbaar als webapp en daardoor altijd up-to-date. Typ in je browser vrijopnaam.app in en voer je gebruikersnaam en wachtwoord in. Het is handig om een snelkoppeling op het startscherm van je telefoon aan te maken. Lees hier hoe je dit doet.

Lees meer

Slimme vragen aan Vrijopnaam

Klantenservice

Staat jouw slimme vraag er niet tussen? Twijfel dan niet en neem contact met ons op.

Tel: 085 - 30 32 652
E-mail: klantteam@vrijopnaam.nl
Adres: Ericssonstraat 2, 5121 ML, Rijen

Telefonisch bereikbaar
ma - vr 09.00 - 17.00 uur

Op een e-mail wordt de volgende werkdag gereageerd.

Mail ons

Klantenservice

Staat jouw slimme vraag er niet tussen? Twijfel dan niet en neem contact met ons op.

Tel: 085 - 30 32 652
E-mail: klantteam@vrijopnaam.nl
Adres: Ericssonstraat 2, 5121 ML, Rijen

Telefonisch bereikbaar
ma - vr 09.00 - 17.00 uur

Op een e-mail wordt de volgende werkdag gereageerd.

Mail ons

Copyright © 2016-2020 vrijopnaam